Sara Karlsson, Ecosystem & Partner Manager AI Sweden, East regions

Följande text är skriven av Östsvenska handelskammaren. Bilder: Östsvenska Handelskammaren.

Under två fullsatta event hos Handelskammaren i Linköping och Norrköping gav Sara Karlsson och Oscar Spaak från AI Sweden och Linköping Science Park de senaste trendspaningarna för AI 2024. Samtidigt fick medlemsföretag tips och råd om hur man kan börja integrera AI i sin verksamhet.

Det blev två fullsatta träffar hos Handelskammaren i både Linköping och Norrköping under torsdagen. Och återigen ställdes frågan: Vårt företag behöver ta tag i det här med AI, men vart ska vi börja? Sara Karlsson och Oscar Spaak menar att det förstås skiljer sig åt i olika verksamheter, men att man gör rätt i att vara så konkret som möjligt i att identifiera värdet och nyttan med användningen av AI.

– I organisationen bör man fråga sig hur man ska använda de nya verktygen. Det kan innebära nya beteenden och nya vanor. Det blir som att du ska trycka på en helt ny knapp i stället för den gamla, säger Oscar Spaak, AI Change Agent på Linköping Science Park.

Sara Karlsson, ansvarig för AI Sweden Öst, delade mig sig av några tips till företag som vill använda sig mer av AI.

– Till att börja med gör man rätt i att samla på sig kunskap. Vad är AI? Det behöver finnas engagemang på ledningsnivå och möjlighet till utbildning i alla led i organisationen.

Hon fortsätter:

– Nästa steg är att se vilka behov organisationen har. Hitta flaskhalsarna eller det som skaver. Finns det administration där man kan få hjälp genom AI? Kanske skulle en AI-baserad kundtjänst vara till hjälp? Du kanske kommer fram till att AI inte är svaret i din organisation, utan snarare digitalisering i största allmänhet. Tredje steget är att prioritera. Det finns många verktyg och troligen använder du dig redan av AI om du använder exempelvis Microsofts produkter.

Vad händer under 2024?

I nuläget finns det många verktyg för text och bild. Enligt Oscar Spaak är nästa steg utveckling av rörligt innehåll.

– Man pratar mycket om multimodal AI. Till exempel så ger du AI en bild av en chokladkaka som svarar dig hur många kalorier det är i den och om du bör äta den och så vidare. Verktyg som kan hantera och producera alltifrån text och bild till video och Excel-dokument.

Han fortsätter:

– Men den enkla spaningen framåt är att AI integreras alltmer i verktygen vi redan har. Det blir mer lättillgängligt. Något som i dag är krångligt för gemene man kommer finnas i vanliga tjänster.

Mer om AI: Den 26 januari besöker AI-forskaren och AI-kommissionens ledamot Fredrik Heintz Handelskammaren

Oscar gav åhörarna en bild för att visa hur snabbt utvecklingen av AI-genererade bilder gått på ett år.

– Folk känner av den snabba förändringen. Det tog många år innan man skapat ett värde av fax eller e-post. Med utvecklingen av AI tar det bara månader vilket kan göra det svårt att hänga med som organisation, säger Oscar.

Sara tillägger:

– Det finns inget facit för hur du och ditt företag ska göra. Man får göra en avvägning. Som företag ska du exempelvis bibehålla lönsamhet, men samtidigt våga utveckla och dessutom bibehålla nöjda kunder.

Många dröjde sig kvar efter föreläsningarna i Linköping och Norrköping för att ställa frågor till Oskar och Sara men även för att diskutera med andra medlemsföretag.

Vill du veta mer om AI Sweden? Läs mer här:
https://www.ai.se/sv

Oscar Spaak, AI Change Agent på Linköping Science Park.