Daniel Kullgard från Science Park Mjärdevi har tillsammans med Swedish Scale Up bolaget Storbildsfabriken spenderat några dagar på världens största teknik-konferens riktad till Retail , NRF – Big Show. Mässan har cirka  40000 besökare och drygt 800 utställare. Invigningstalare var ingen mindre än Microsofts VD Satya Nadella.

Revolution i branschen

MIcrosoft's sustainability manager in talks with the responsible for AI at HM

Microsofts hållbarhetsansvarig i samtal med AI-chefen hos HM

Att retail-branschen står inför kraftigt förändringar kan man absolut inte ta miste på, det pratas till och med om en revolution.  På några år har segment efter segment fått smaka på e-handelns tillväxt som inneburit kundernas flykt från butiker. Kraven på mer tillgängliga tjänster och ett fullskalesortiment dygnets alla timmar har fått många butiksägare världen över att kasta in handduken. På NRF visar det sig dock att butiken (sk. brick and mortar)  ingalunda har spelat ut sin roll. Vad som är säkert är dock att den kommer se annorlunda ut i framtiden.

Att handla utan friktion är ett stort fokus

Skapa sömlösa kundupplevelser

Det alla pratade om på NRF var vikten av att förstå sina kunder och erbjuda autentiska och personifierade kundupplevelser.  En annan fråga som det pratades om är att man längre inte kan prata om digital eller fysisk handel. Kundernas behov är istället att detta smälter samman och vi förväntar oss att sömlös kunna förflytta oss mellan det digitala och fysiska.

Från traditionell butik till showroom, till sammanställning av ehandel och fysisk handel.

När vi kommer till en butik så förväntar vi oss att de har koll på den digitala historiken, allt för att kunna få den bästa tänkbara servicen som passar just mig. Likväl som att när vi gör ett köp online så vill vi att det även baseras på hur vi har agerat i butiken. En siffra som dök upp var att 75 % av oss gärna delar med oss av data om det leder till en bättre upplevelse.

Teknikens roll

Det är också där tekniken kommer in. Det finns två huvudsakliga trender. Den ena är ”hyper –convenient”. Det betyder extrem hög service och tillgänglighet. Tydligaste exemplet på det är de självbetjänande butikerna. Hela butiken är fylld med olika kameror och sensorer som gör det möjligt för kunder att gå in i en butiker och hämta de varor kunden vill ha för att sedan per automatik betala när de lämnar.

Daniel Kullgard testar läppstift i en digital köpupplevelse

Köpet registreras i din digitala profil och pengarna dras från ditt kort. Den andra trenden är att kunder i butikerna vill ha en upplevelse och service utöver det vanliga. Exempel på det är sminkbutiker som är designade som sminkstudios, där kunderna i butiken får tillgång till såväl digitala assistenter och som personlig service för att hitta, prova och köpa exakt det smink som efterfrågas.

Teknik för medarbetarna

Ett annat område som lyftes fram var vikten av att använda teknik som stöd för att skapa bästa förutsättningarna för sina medarbetare.  Där handlar det om att automatisera enkla arbetsuppgifter och istället låta de som jobbar i butiker bli experter som servar oss kunder på bästa tänkbara sätt.

Hållbarhet står i fokus, och även här lyfts Sverige fram.

Detta för att kunna möte oss allt mer krävande och pålästa kunder. För att lyckas skapa bra upplevelser i butiker är det även väldigt viktigt att ha minst lika sätt att samla in data som när vi handlar online. Som ni förstår är det betydligt mer komplicerat och kostsamt att samla in data från en butik som består av varor, inredning, kylar och frysar, kunder och medarbetare. Där fyller olika tekniska lösningar en väldigt viktig funktion. Till det adderas sedan olika AI – lösningar som ska hjälpa oss förstå, förutsäga och agera på all information som datat genererar.

Teknik för hållbarhet

Flera som tidigare varit på NRF lyfte fram att det detta år var ett betydligt större fokus på hållbarhetsfrågor och den ”ansvarsfulla” handeln. För mig som ny så tycker jag detta var relativt begränsat. Men det fanns naturligtvis några områden som utmärkte sig. Det fanns en rad exempel på lösningar för returhantering av prylar och kläder. Även exempel på hur lösningar på ”in-store” lösningar för second hand. Microsoft lyfte fram att deras mål är att minska Co2 utsläpp med 70 % till 2025 och har utvecklat olika system för att övervaka och optimera butikernas energianvändning. Fanns även några start up:s som tagit fram lösningar för inomhus odling för att minska transporter och resursutnyttjande samt miljövänliga lösningar för last-mile transportation. Utöver det så ger ju många av optimeringslösningarna inom supply chain hållbarhetsvinster. Men med tanke på hur vilken belastning privat konsumtion har ur ett hållbarhetsperspektiv så kan man tycka att frågan skulle fått en betydligt mer framskjutande roll på NRF.

Amazon Go

De 800 utställarna kan kategoriseras på följande sätt:

  • Lösningar för insamling av data för att kunna utveckla butiken: RFID lösningar och system runt det för att spåra varor. Bild/kamera/ljud sensorer för att hämta information om människor och anställda som rör sig i butiker. Intressant där är att ett bolag som Axis som tidigare installerat system för säkerhet nu även använder det för att tracka kundbeteenden. Runt detta var det väldigt många utställare som presenterade olika delkomponenter (AI, Ansiktsigenkänning, )
  • Koncept/lösningar för att automatisera en butik: Flera bolag till exempel Toshiba, AmazonWebService, Hewlett Packard tillsammans med Cap Gemini och Intel hade lösningar där man demonstrerade helhetslösningar av självbetjänande butiker. Fanns även många underleverantörer som utvecklat delkomponenter till detta (betallösningar, kösystem, vågar, varutlämningssystem,retursystem)
  • Koncept/lösningar för att höja butiksupplevelsen: Bolag som jobbar med olika digitala lösningar för att höja butiksupplevelsen. Primärt var det leverantörer av olika smarta digital signage lösningar. I flera fall utrustade med kameror och sensorer för att kunna personalisera det som visas beroende på vem som stod framför. Lite mer innovativa lösningar var ett bolag som hade utvecklat en robotbarista eller olika retail-ment ( retail+entertainment lösningar  olika spel på skärmar, digitala konstverk )
  • Supply Chainlösningar: Rena affärssystem men även delkomponenter som bildanalys, RFID/NFC för att detektera om det behöver fyllas på i olika hyllor. Några bolag hade utvecklat drönare för att göra butiksinventeringar, flera bolag hade utvecklat robotar för samma ändamål. Några bolag som hade specialiserat sig på returhanteringprocessen
  • Butikslösningar: Kassasystem, betalterminaler med stort innehåll av self service lösningar
  • Affärssystem: Helhetslösningar som SalesForce (stor monter och aktiva på mässan), Infor, SAP men även många kringliggande lösningar som olika analysområden samt plugin lösningar för olika HR lösningar ex. Schemaläggning, Samarbete mellan anställda. Majoriteten av dessa ville erbjuda lösningar som hanterade hela kundresan (digitalt + fysiskt)

Hur står sig regionen

Om vi väljer att blicka hur situationen ser ut i vår region så är det riktigt häftigt att se att vi har ledande bolag inom en rad områden som med stor säkerhet kommer leverera lösningar i världsklass i framtidens Retail. Regionens smarta specialiseringsstrategi och andra viktiga satsningsområden möter väl de utmaningar Retail står. När det gäller visualisering och bildanalys kommer bolag som Storbildsfabriken – system för digital skyltning, Visage – plattform för bildanalys och Axis – övervakningssystem garanterat se en fortsatt hög efterfrågan. Inom logistikområdet där optimering och planering är en svårt nöt att knäcka jobbar Optiplan med att utveckla smarta algoritmer för stadens transporter och Toyota Material Handling i Mjölby utvecklar hela system för att hantera logistikutmaningarna. Inom IoT så har redan idag Senion sina lösningar för inomhuspositionering installerade på världens största köpcenter i Dubai och Usa, Modio utvecklar system för effektiv energianvändning och i Norrköping jobbar Printed Electronik Arena med att skapa billiga flexibla sensorer som samlar nödvändig information. Hållbarhetstrenden är extremt viktig inom Retail och där finns bolag som Epishine jobbar med att lösa energifrågan med sina inomhussensorer. På materialsidan så kommer bolag som Wematter kunna stötta butiker att ta fram helt personifierad produkter genom att dra nytta av 3D printningens logik. Utöver det så har vi redan nu bolag som jobbat med olika affärssystem och e-handelsplattformar, till exempel Ateles som är en av Sveriges ledande leverantörer av e-handelslösningar, Commordo som utvecklat algoritmer och tjänster för att optimera rekommendationer och inte minst affärssystembolagen IFS och Infor (tidigare Intentia) som tillsammans med uppstickare som AI satsande BRP är väl etablerade. Till detta ska vi addera våra väldigt framgångsrika lokala Retail bolag som Stadium, Runsvengruppen, m.nu , Ideal of Sweden och det spännande start-up bolaget Automat. Vi ska heller inte glömma bort vårt starka Agtech kluster Vreta Kluster som kommer vara en nyckelspelare i framtiden, det visar inte minst en undersökning som presenterades där försäljning av lokal mat kommer vara den främsta anledningen till att besöka ett köpcenter i framtiden.  Senast i satsningsområdena är AI där vi håller på att etablera en ny AI-Nod och där Linköpings Universitet redan kan erbjuda en forskarelit inom området.  Det enda område som jag tror vi behöver funder på är den kommande trenden inom Voice där Amazon förutspår en exponentiell tillväxt de kommande åren. Men även där har vi bolag i Online Voices som med stor sannolikhet kommer kunna vara med och påverka den utvecklingen. Så min slutsats efter att ha varit på NRF i 3 dagar – ibland måste man åka bort för att förstå hur konkurrenskraftiga vi är här i regionen. Framtiden ser med andra ord ljus ut.

Filmer från mässan