OBS! Detta event är nu fullbokat. Du får gärna skriva upp dig på vår väntelista och det gör du genom att fylla i formuläret längst ner. Vi kommer att höra av oss till dig i så god tid som möjligt vid eventuella avbokningar.
I en tid där gränserna mellan vår fysiska och digitala värld suddas ut, ställer vi oss frågan: Hur påverkar detta våra liv? Varje dag använder vi teknologier som inte bara förändrar hur vi arbetar, lär oss och kommunicerar, utan också hur vi känner och upplever världen omkring oss. Genom att sätta användaren i centrum, strävar vi efter att förstå den verkliga betydelsen av XR-teknologier – från ökad tillgång och analys av data till lärande och interaktion med vår omgivning.
Välkommen till Visual Sweden Day 2024 den 22 november i Wisdome Stockholm på Tekniska Museet i Stockholm, där vi kommer att utforska hur dessa innovationer kan möjliggöra en mer inkluderande, engagerande och mänsklig framtid.
Att samarbeta med och hålla Visual Sweden Day i Wisdome Stockholm på Tekniska museet var ett självklart val. Med sitt uppdrag att främja 21:a århundradets färdigheter som kreativitet och innovation, kritiskt tänkande och problemlösning samt livslångt lärande, är det en naturlig mötesplats för akademi, offentlig sektor, företag och utbildning. Välkommen att diskutera samhällets och människans perspektiv i en förstärkt verklighet på en av Sveriges mest immersiva platser!
För de som vill haka på från Östergötland till Stockholm ordnar vi förstås med gemensam transport från Linköping och Norrköping. Begränsat med platser gäller så se till att anmäla dig så snart som möjligt!
Avresa:
- Kl. 05:45 – Linköpings resecentrum (Fjärrbusstationen)
- Kl. 06:30 – Norrköpings resecentrum (C5)
Ankomst hem (kan ske tidigare)
- Kl. 16:00 – Norrköpings resecentrum
- Kl. 16:45 – Linköpings resecentrum
Vi bjuder på frukost och lunch i samband med denna dag. Hoppas vi ses!
Agenda:
- Välkommen
Ylva Hansdotter, moderator och XR-expert - Visual Sweden – vår allt mer immersiva verklighet
Felicia Lai Jakobsson, processledare, Visual Sweden och Peter Skogh, museidirektör, Tekniska museet - Trender och framtidsspaning
Anders Ynnerman, professor i vetenskaplig visualisering, Linköpings universitet och programdirektör, WASP
Mario Romero, biträdande professor inom visualisering, Kungliga Tekniska Högskolan - Från användarperspektiv till framtidsstrategi: Extended Reality (XR) i Sverige och globalt
Tove Jaensson, handläggare inom digital omställning, Vinnova och Jan Bergdahl, senior rådgivare, Post- och telestyrelsen
Tillämpad XR: Teknik som skapar nya lösningar för verkliga utmaningar
- Samsung
Oscar Nöjd, innovationschef, Samsung - Epiroc
Bengt Parkedal, industrial design manager, Epiroc - Extended reality för att träna AI
Rickard Svensson, Devant - Insight from interactive immersive visualization
Lonni Besançon, bitr. universitetslektor, Linköpings universitet
- Nutidens undervisning av framtidens läkare med digitala tvillingar
Jonas Lantz, universitetslektor, Linköpings universitet och projektledare för MeDigiT - Från smärta till lindring och rörelse
Daniel Kemppi, VR-pedagog, AktiVRa
- Digital Proximity: Telepresence through XR and Spatial Computing
Asreen Rostami, Senior Researcher, RISE - XR för säkrare trafik
My Weidel, forskningsassistent, VTI - Panel: Utbildning i XR – effekt och lärdomar
Tomas Bendz, CCO, Invajo
Emma Hansson, Team Leader, Saab
Patrik Hakanen, Learning Consultant, Scania Academy
David Granberg, Learner Experience Designer, Ericsson