Breakfast meeting
Brand bootcamp: Kommunikationens roll när det inte blir som man tänkt sig
- 17 November, 08:00-09:00
- Goto10, Teknikringen 10, Linköping
I somras befann sig 1 500 svenska tonåringar på andra sidan jordklotet i Sydkorea på scoutläger. Det som skulle bli deras livs äventyr med 40 000 scouter från 158 länder blev en väldigt ovanlig erfarenhet. Lägret drabbades av en extrem värmebölja. Den sydkoreanska lägerarrangören var inte förberett för påfrestningen. Lägerplatsen var dåligt förberedd, saniteterna fungerade inte som de skulle och maten var… tveksam. Ute till havs tornade sig snart en tyfon upp som skulle gå rakt över lägerområdet. Då ringde Aftonbladet.
Hemma i Sverige fanns anhöriga och massmedia. I nyhetskanalerna basunerades det ut om ”kaos på scoutlägret i Sydkorea”. Samtidigt strömmande mailen och kommentarer i sociala medier in till de svenska scouterna från föräldrar som berättade hur trygga de kände sig med hur scouterna hanterade situationen – och höll dem uppdaterade om händelseutvecklingen.
Fredrik Larsson deltog ideellt i det svenska planeringsteamet. I ett delat ledarskap för en arbetsgrupp av 9 ideella ansvarade han för projektets kommunikation: från de första stegen med att attrahera deltagare och ledare att delta, understödja förberedelserna inför resan, stötta Scouternas långsiktiga position och varumärkesutveckling. Årets semester och ideella insats blev en ovanligt lärorik sådan. När vem som helst plötsligt kan hamna i situationen att bli kriskommunikatör ställer det höga krav på förberedelse och övning. På den här träffen berättar Fredrik mer om kommunikationsarbetet gentemot massmedia, anhöriga och allmänhet och hur det spelade en avgörande roll under ett antal ansträngda dygn inför och under och efter Jamboreen.
Scouterna är en av världens största barn och ungdomsorganisationer. Vart fjärde år arrangerar en Världsscoutjamboree med deltagare från hela världen. Deltagarna är mellan 14 och 17 år. I somras var det Sydkoreas tur att vara värdar för en Jamboree.
Fredrik Larsson arbetar till vardags om kommunikationschef och digital strateg i Linköping Science Park. Han har varit engagerad i scoutrörelsen sen han var barn och har de senaste 20 åren gjort en lång rad stora och små ideella projekt inom kommunikationsområdet för Scouterna.
Brand Bootcamp är Linköping Science Parks nätverk för regionens kommunikatörer & marknadsförare. Då och då, några gånger per år, träffas vi för intressanta föredrag, erfarenhetsutbyte och nätverkande. Nätverket är öppet för alla med intresse för ämnena.
Läs mer om tidigare träffar här
- Skriv så någon bryr sig
- Så berättar du om ditt företag på Wikipedia – utan att raderas
- Bli en mästare på Sociala medier: Stjäl som en konstnär, med Moderskeppet
- Frukostmöte: Gör läsare till kunder – förvandla ord till pengar
- Crash course i marknadsföring för Scaleups med Identx, Byn och CS Kommunikation
Program
-
7:30
Dörrarna öppnas och förbeställd frukost finns på plats - mingel
-
8:00 — 9:00
Föredrag
Speakers
Fredrik Larsson
Kommunikationsansvarig svenska kontingenten till World Scout Jamboree 2023
Read moreFredrik Larsson
Kommunikationsansvarig svenska kontingenten till World Scout Jamboree 2023
Fredrik Larsson arbetar till vardags om kommunikationschef och digital strateg i Linköping Science Park. Han har varit engagerad i scoutrörelsen sen han var barn och har de senaste 20 åren gjort en lång rad stora och små ideella projekt inom kommunikationsområdet för Scouterna.