Under fem år har East Sweden Game blivit en plattform för regional tillväxt inom en av världens snabbast växande branscher, spelbranschen.
I takt med att utveckling av spel gjort succé över världen har arenan i Ebbepark gått från idé till framgångsrik verklighet. 2017 öppnade East Sweden Game dörrarna för alla som ville ägna sig åt spelutveckling och digitala upplevelser. En lyckosam entré för samverkan, affärsskapande och bolagsbyggande i en spännande och expansiv bransch.
Bakom satsningen står spelveteranen Tomas Ahlström. Han fanns tidigt med i den östgötska spelhistorien, bland annat som speldesigner på smått legendariska Unique Development Studios (UDS), etablerat i Norrköping 1993. Under åren på UDS utvecklades Tomas eget intresse för entreprenörskap. Affärer och bolagsbyggande blev med tiden mer intressant än att designa spel. Tomas kände att det måste finnas en lukrativ kombination mellan spel och affärsutveckling, speciellt i en region med ett innovativt och kunskapsmässigt ekosystem som gjort för just spelutveckling.
– Vår region har extremt bra förutsättningar för att bygga bra spelbolag. Ett starkt tekniskt universitet med rätt typ av utbildningar och tillgång till duktiga ingenjörer. Här finns visualiseringsteknik i världsklass och kompetens inom allt som krävs för att skapa dataspel. Men det har saknats en gemenskap kring upplevelseindustrin, säger Tomas.
I sökandet efter spelmöjligheternas mötesplats, fann Tomas en perfekt partner i fastighetsutvecklaren Sankt Kors i Linköping. Sankt Kors älskade upplägget med en gemensam arena för människor och projekt inom spelbranschen och bidrog med finansiering och lokaler i Ebbepark. Invigningen i september 2017 blev det formella startskottet för en av de modigaste satsningarna i branschen.
Suget efter att mötas och utvecklas tillsammans var stort. Trots de kunskapsintensiva ekosystem som präglar universitetsstäderna, fanns tidigare inte många regionala alternativ för den som velat satsa på att göra professionella spel eller bygga spelbolag i Östergötland. East Sweden Game fyllde helt enkelt ett glapp mellan universitetets innovationssystem och människor som ville skapa digitala upplevelser.
– Dataspel är så otroligt brett. Ett bra spel skapas av ingenjörer, musiker, ljussättare och manusförfattare. Det är en komplex värld, en blandning mellan teknik och kultur som inte riktigt passat in i gängse innovationssystem eller inkubatorer, säger Tomas.
Bygget av en gemensam spelcommunity blomstrade. Man samlades, lärde sig av varandra och glimrade i samverkan. East Sweden Game etablerades i branschen genom nationella konferenser, lokala gästföreläsningar och spännande samarbeten. Plötsligt var det naturligt att hålla på med spelutveckling i Linköping. Regionen hade förvandlats till en nationell hub för utveckling i spelbranschen.
– Det var ren njutning att se hur allt växte. Bolag byggdes och satsningarna var seriösa. Vi var underdogs fulla av energi och hade roligt på riktigt, säger Tomas.
Klustrets aktörer knöts allt tätare samman med etablerade industriföretag och partners i Linköping Science Park, inte minst genom universitetets LiU Game Conference. Talanger från universitetet, regional attraktion, framgångsrika bolag och kommunala Sankt Kors – komponenterna fanns på plats och East Sweden Game blev en vital och viktig del av regionens tillväxt.
– Eftersom dataspel rör sig i gränslandet mellan teknik och kultur är det ganska svårt att bedriva klassisk affärsutveckling inom just spel. Det finns en del fördomar och mycket okunskap. Men vi har visat att det fungerar att gå sin egen väg med en egen linje i innovationssystemet, säger Tomas.
East Sweden Game är idag ett framgångsrikt kluster med värdeskapande företag, stående på egna ben. Överlag går det bra och medlemmarna firar också internationella framgångar, exempelvis med de spel från Dimfrost och Pugstorm som annonserades på världens största spelmässa E3 i Los Angeles under 2021.
Utmaningen framåt är att fortsätta utvecklas och växa genom att tillföra talang, öka antalet relevanta utbildningar och locka fler externa spelstudios att etablera sig i regionen. De stora internationella spelföretagen anställer tusentals personer varje år. Tomas vision är att få dessa att se East Sweden Game och regionen som ett självklart ställe att rekrytera från, eller ännu bättre, att verka från.
– I höstas etablerade sig den första externa studion från Stockholm här i Linköping. Än så länge är vi en liten yrkeskategori, men jag tror att vi inom en snar framtid kan ha oerhört många människor i jobb. Vi är fortfarande ett skönt gäng spelentusiaster här på East Game Sweden, bara betydligt närmare en lysande framtid inom det vi är bra på och älskar att göra.
Denna nyhet är ett utdrag ur Linköping Science Parks verksamhetsberättelse 2021.