Solskydd med integrerad LED-belysning ger inte bara lastbilen en snyggare look – det gör det även mer lönsamt för föraren och bättre för miljön.

TruckStyle Sweden AB har sitt säte utmed den sörmländska kusten, i anrika Nyköping. Här har man samlat företagsledning, utveckling, produktion och lager under ett och samma tak – vilket ger snabba beslutsvägar och full kontroll över hela produktionskedjan. Erik Bjärle är VD och ägare för företaget som startade 2008 med att tillverka karosseridelar för motorsport under namnet plastskärmar.se. I takt med att de expanderade omfattades även tillverkning av plastrutor under namnet plasticwindows.se. Efter förfrågan började de också producera solskydd i glasfiber till lastbilar och efter en kortare tid utökades produktionen till att täcka flera modeller, varpå företaget TruckStyle Sweden snart därefter bildades.

Samtliga solskydd tillverkas i glasfiber, ett material som anses vara absolut bäst och som ger högsta kvalitet. Deras innovativa produktionsteknik ger dem en färdig produkt med slät fram- och baksida och utan den fula “glasfiberlooken”. 

Erfarenheten med att arbeta med glasfiber sträcker sig lång tid tillbaka från det att Eriks far och farbror startade företaget StegoPlast AB för omkring 40 år sedan.

Det är där jag lade grunden till företagets kunskapsbas och skaffade oss den breda erfarenhet av olika material och tillverkningsmetoder som idag tjänar oss alla på TruckStyle Sweden. Tillsammans med våra snabba och problemfria leveranser har det gett oss ett välrenommerat rykte i branschen, berättar Erik.

-Vi brukar säga att ledbars belong in sunvisors och det handlar om att vi vill få bort ”allt på taket” då det drar extra bränsle, som blir kostsamt för ägaren och är dåligt för miljön. Vi vill att man i stället för extraljus på taket väljer vårt snygga och högkvalitativa solskydd med integrerad LED-belysning. Den enkla monteringen med 100% passformsgaranti har genom åren överöst oss med beröm och fina omdömen från såväl kunder som montörer, fortsätter Erik.

Truckstyle har genom hela sin bolagsresa haft en långsiktig plan på att växa och utvecklas och via detta driv kom de i kontakt med Create och samverkansprojektet Swedish Scaleups. Nu är arbetet med en tillväxtplan i full fart och företaget har med stöttning av sin affärsutvecklare i projektet identifierat flera områden som kan hjälpa bolaget att snabba på sin tillväxt.