Around the Corner startade under pandemin av Fredrik Löfgren och Tomas Bendz. Idéen uppstod då Fredrik Löfgren fick förfrågan om att föreläsa för 450 personer digitalt, men ändå skapa en upplevelse. Då vände han sig till Tomas med frågan – ska vi göra det tillsammans? Tomas nappade på idéen och under 3,5 vecka utvecklade duon en VR-plattform för att genomföra den digitala föreläsningen. Fredrik utvecklade och Tomas hade kontakter med olika partners och skötte projektledningen.

Från storbolag till start-up till scale-up

Tomas har tidigare arbetat inom storbolag så som Ericsson, Mediamarkt och Goodyear. Och det var därifrån nästa önskemål uppstod. Ericsson anordnade en årlig examensceremoni, som under pandemin inte kunde utföras som vanligt och därmed behövde ett nytt uttryck. Då klev Fredrik och Tomas in och detta var starten för dem att grunda sitt bolag. Entreprenörerna hade hela tiden siktet inställt på att efter pandemin kommer intresset dö ut och då tänkte de dela upp pengarna och köra vidare på nästa idé. Men när Facebook bytte namn för sina produkter till Meta, stod företagarna i ett annat läge. 

  • Det var under den här tiden som metaverse hypen uppstod och från att nyligen startat upp bolaget satt jag nu på möte med Accenture, på deras kontor i en skyskrapa på Manhattan, berättar Tomas

Scaleup-resan bidrig med viktiga kunskaper och erfarenheter

Tomas beskriver Around the Corner som ett konsultativt bolag, de erbjuder workshops och rådgivning, de erbjuder också möjligheten att skapa fysiska 3D-miljöer. Däremot erbjuder inte företaget en mjukvaruplattform, utan nyttjar istället de tjänster som finns på marknaden idag. Around the Corner deltog i Swedish Scaleup under 2022. De deltog bland annat i mentorpanelen, samt fick möjligheten till att pitcha sitt företag för finansierare.

  • Det vi fick med oss av scaleup programmet var att vi blev skarpare. Vi pitchade vår företagsidé och fick faktiskt erbjudande från två investerare, vilket vi tackade nej till för i det läget behövde vi inte kapital utan volym.

Scaleup bidrog också med viktiga kunskaper, ett exempel är att 90 procent av alla startups dör i Valley of Death.

  • Via vår mentor fick vi förståelse, angående vad man ska ta med sig och vad man ska undvika. Vi fick bland annat höra talas om Valley of Death, där 90 procent av startup bolag dör.

Nyrekryteringar och Håkan-grejen

Efter en tid som tvåmansbolag var det dags att rekrytera nya kompetenser. Först in var Ida Kruse, som kom från storbolag och var en tidigare kollega till Tomas.

  • Ida var rätt trött på storbolag när hon klev in och ville göra något nytt. Vi förklarade för henne att vi inte bygger bolag, utan vi bygger en hel industri inom metaverse, något som förändrar organisationers verksamheter.

Därefter rekryterades Håkan Rosenstam inom sälj. Håkan studerade på IHM inom digital marknadsföring och han kom i kontakt med Tomas då han fick möjlighet att låna deras lokaler för sitt studieprojekt. 

  • Fredrik och jag bestämde oss för att ta ett möte med Håkan, för att se vad vi skulle kunna utföra tillsammans. Efter två timmars möte kom vi fram till att vi behöver slå våra påsar ihop. Vi behövde en person som Håkan in i bolaget, en galning som gör oväntade grejer och som välter omkull näringslivsbolag, Almi och kommunledningar.

Just nu är Around the Corner ute på en Road Tour med Almi i Jönköpings län, detta uppdrag är resultatet av när Håkan gjort sin grej.

  • Jag bodde i Sävsjö, var nyseparerad, nyopererad och hade svårt att ta mig runt i staden, dit jag nyligen flyttat. Då tittade jag runt på en lokal säljsajt och hittade en elscooter som var till salu. Personen som sålde den erbjöd sig att komma över och lämna den till mig och då kollade jag upp och såg att hon som sålde scootern arbetade på Almi. Så när hon kom och lämnade varan, så var jag förberedd och berättade om Around the Corner, hon blev såld och nu är vi ute på en turné i några mindre orter i Jönköpings län för att prata om AI och metaverse, säger Håkan.

Nya utmaningar för Around the Corner

På drygt fyra år har Around the Corner nått stora framgångar. Just nu är det 8 anställda och de har flera intressanta projekt på gång med flera storbolag. Bland annat jobbar de med Sweco och flera kommuner för att skapa miljöer för att uppmana till medborgardialog vid byggnationer. Ett projekt som de gjorde tillsammans med Swish under Musikhjälpen, resulterade i att flera stora bolag, banker och IT-företag bildade ett konsortium för att diskutera teknikens möjligheter i metaverse.

  • Bolagen är inte intresserade av tekniken och vill ligga i framkant med utvecklingen. Just nu formaliserar vi vårt konsortium och tar fram en ny hemsida och ett publikt språkrör tillsätts för att formalisera kraven från beställarsidan, säger Tomas.

Utöver dessa projekt har bolaget även flera andra intressanta projekt igång framåt och framtiden ser ljus ut för Around the Corner och metaverse hypen ser ut att fortsätta inta nya höjder.