Den 20-21 februari gick årets TechArena av stapeln. En tillställning där personer inom tech, politik och näringsliv samlas för att utbyta idéer och se in i framtiden. På plats fanns flera representanter från Swedish Scaleups och även Swedish Scaleups bolaget Reedz som fick möjlighet att pitcha.
Joakim Falkäng, projektledare Swedish Scaleups, sammanfattar med att evenemanget utvecklats mycket sedan tidigare år.
- Jag hade möjligheten att se Richard Branson, grundare av Virgin Group, och Marc Randolph, medgrundare av Netflix. Dessutom träffade vi representanter från Cellfion, ett tidigare LEAD (företagsinkubator) företag. Magnus Titus och Liam Hardey var bland utställarna i TechArenas huvudhall.
Reedz i topp 5 på pitchtävlingen – stor exponering och investerarintresse!
Deeptechbolaget Reedz och vd John Strandberg fick möjligheten att pitcha under TechArena. Detta resulterade i att de gick till final i pitchtävlingen och blev utsedda till ett av topp 5 bolagen. Emma Göransson som är kommunikationsansvarig på Create, som är en del av Swedish Scaleups fick möjlighet att coacha Reedz, samt se deras pitch på plats.
- Reedz var otroligt glada för exponeringen pitchtävlingen gav dem och oerhört stolta över att de blev top 5. Efter finalen har de fått möten med flera investerare som vill ha möten med dem.
Andra ämnen som behandlades på scenen under TechArena var synen på Europeiska bolag, där slutsatsen var att europeiska startups är lika ambitiösa som amerikanska men möter fler hinder, vilket påverkar investeringar. Det diskuterades också kring stöd och synlighet för kvinnliga grundare inom AI och tech, då mångfald leder till större innovation.
Sammanfattningsvis var det två intensiva och intressanta dagar som gav deltagarna många nya kontakter och idéer på fortsatt samarbete.