Slush 2024 i Helsingfors lockade återigen tusentals entreprenörer, investerare och innovatörer från hela världen. Bland deltagarna fanns Ivana Alilovic, projektledare Swedish Scaleups och Jan Abrahamsson, affärscoach Swedish Scaleups, som gjorde sin trendspaning över aktualiteter för scaleup-bolag framåt.
Ivana Alilovic deltog för första gången på mässan och imponerades av det starka communityt som lagt grunden för evenemanget. Hon rörde sig mellan flera olika scener för att inspireras och samla på sig så många insikter som möjligt från dagarnas breda innehåll. Ivana lade märke till flera aktuella trender som just nu berör scaleup-bolag, både kopplat till möjligheter men också utmaningar hon ser framåt.
– Flera diskussioner kretsade kring aktuella trender som AI, Web3, och data-drivna iterationer med hjälp av realtidsövervakning. Strategier för att skapa “Customer-centric” lösningar lyfts fram, tillsammans med värdet av strategiska partnerskap med globala företag för att nå nya marknader. Det var tydligt att EU:s reglering upplevs som ett hinder för tillväxt, trots att etik och regler är nödvändiga. Diskussionen kring EU Inc och behovet av ett enat startup-ekosystem var mycket relevant.
Jan Abrahamsson har deltagit tidigare på Slush. Han fick upp ögonen för några intressanta trender som berör scaleups.
– Slush 2024 har präglats av ett antal trender avseende startups, product-market fit och finansiering. Exempelvis är det uppenbart hur bolag inom generativ AI mognat och hur nischade värdeerbjudanden växer ur att på ett kreativt sätt lösa specifika use cases, med generiska LLM:s som bas. Här har även mognaden och förståelsen hos investerare ökat, vilket ökar möjligheterna för den här typen av bolag att växa, säger Jan Abrahamsson, affärscoach Swedish Scaleups.
Jan noterade också att Europas kapitalallokering till deeptech-bolag fortfarande är en utmaning.
– Vidare finns det en medvetenhet i Europa om att kapitalallokering till deeptech-bolag generellt fungerar bristfälligt. Här handlar det om att hitta ramverk och modeller för att de-riska investeringscaset och således stärka affärsutvecklingsarbetet och den kommersiella valideringen i tidiga skeden för deeptech-bolag.
Slush fortsätter att vara en viktig plattform för att hitta nya kontakter, nätverk och samtidigt få värdefulla insikter om internationella trender och affärsmöjligheter.