Martin Bergh är vd för Linköpingsföretaget Sportality. Bolaget säljer en webbplattform som är optimerad för sportligor och deras föreningar

Martin Bergh är vd för Linköpingsföretaget Sportality. Bolaget säljer en webbplattform som är optimerad för sportligor och deras föreningar

Linköpingsföretaget Sportality säljer en webbplattform som är optimerad för sportligor och deras föreningar. Utöver den tekniska lösningen sammanställer företaget bland annat filmer, tabeller och annan statistik som visas på klubbarnas hemsidor. Bland dagens kunder finns svenska ligor som SHL, OBOS Damallsvenskan i fotboll och Svenska Basketligan med tillhörande föreningar. Vd Martin Bergh lyfter nu blicken mot exportmarknaderna.
– Redan idag jobbar vi med EHL, Norges högsta hockeyliga och deras klubbar. Nu är vårt sikte inställt på att hitta fler ligor i Europa, säger han.

Allt började 2005. Andreas Brännström och Lasse Wöien, två entusiastiska fans till stadens elitlag i hockey, LHC, drog igång företaget med sikte på att producera highlights till hela ligan. Sportality, eller Sports Editing Sweden som företaget hette till en början, utvecklades och växte. Idag hjälper man majoriteten av Sveriges största ligor med tillhörande klubbar att knyta starkare band till fansen.
– Vi skapar professionella webbplatser, som driver trafik och bygger klubbars och hela ligors varumärke, säger Martin. Genom samarbeten med partners som exempelvis sänder matcherna och sammanställer statistik, syr vi ihop en helhet som fansen uppskattar och som klubbarna kan dra nytta av.

Inom elitidrotten är det ytterst ekonomin som skapar förutsättningar för det rent sportsliga.
– I slutänden handlar det mesta om att öka intäkterna i form av sponsring, biljettförsäljning och merchendise, säger Martin. Dessutom sparar vi tid för klubbarna, inte minst genom allt material i form av tabeller, statistik, bilder och videoklipp från matcherna som vi tar fram centralt. Vi har även ett helt content team och levererar innehåll till flera ligor och klubbar. Kvalitativt och konsistent content skapar och upprätthåller både intresse och engagemang från följarna.

Efter att genom åren byggt en stark ställning i Sverige, satsar företaget nu även på marknader utanför landets gränser.
– Vi har nu utvecklat en ny plattform och känner oss redo att ta nästa steg. Vi siktar på ligor och klubbar i Norden eller övriga Europa. Det kan gälla vilken sport som helst, faktiskt.

Sportality är med i Swedish Scaleups, ett utvecklingsprogram som Linköping Science Park driver tillsammans med en rad andra science parks och inkubatorer i östra Mellansverige. Martin menar att timingen var i det närmaste perfekt.
– Nu när vi befinner oss i en tillväxtfas vill vi bli tydligare med våra affärer, strategier och paket till marknaden. Det är mycket värdefullt att få erfaren och professionell stöttning inom affärsutveckling. Vi har redan genomfört en nulägesanalys och haft en workshop inom hållbarhet. Efter sommaren planerar vi att genomföra en IRP för att göra oss mer redo att kunna ta in externt kapital. Det är troligt att vi på sikt kommer att behöva det för att finansiera vår fortsatta expansion.