Efter några intensiva dagar på tech- och investerarmässan Slush i Helsingfors, Finland, har scaleup-coach Jan Abrahamsson åter landat i Sverige. Med sig på mässan hade han flera av deltagande och tidigare deltagande bolag från Swedish Scaleups. De deltagande bolagen var ProGuitar, Mimsi, Worldish och Interspectral. Det främsta syftet med deras deltagande var att hitta nya investeringsmöjligheter, men också att ta del av senaste nytt från tech- och startup-branschen.
Jan Abrahamsson, scaleup-coach, representerade acceleratorprogrammet Swedish Scaleups på mässan. Han fick med sig mycket goda intryck och kontakter.
- Det unika med Slush är det stora antalet investerare på mässan. Oavsett om vi pratar om affärsänglar, traditionellt riskkapital eller corporate venture capital, så finns det goda möjligheter för match-making, möten och pitchar för startups och scaleups. Dessutom är det en utmärkt arena för att ta pulsen på branschen och se hur det internationella startup- och investerarlandskapet rör sig.
Även Johannes Larsson från ProGuitar deltog på mässan för första gången. Hans upplevelse av mässan var överväldigande men också mycket positiv.
- Slush levde upp till alla förväntningar men var betydligt större än vad jag hade föreställt mig. Jag hörde en siffra på 13 000 deltagare! Eventet är fullspäckat i sig med paneldiskussioner, föreläsningar etc men det händer nästan lika mycket under en uppsjö med sidoevent som pågår runtom i Helsingfors.
De scaleup-bolag som deltog var väldigt positivt överraskade över alla dagarna under mässan. Alla tog med sig nya kontakter, delade med sig av varandras erfarenheter och fick möjlighet till att trendspana inom tech-branschen.