Stadium Retail tech day, Eats Sweden innovation week

Vecka 45 innebär East Sweden Innovation Week, samlingspunkt för Östergötlands främsta innovatörer och landets vassaste entreprenörer. Stadium Group i Norrköping öppnade sina dörrar för en heldags avrundning på veckan; Retail Tech Day, som arrangerades gemensamt med Norrköping Science Park och Linköping Science Park. Darius Sarka och Daniel Kullgard modererade färden genom branchens hastiga utveckling.

För retailbranschen är i snabb förändring. Den framskridande teknologin erbjuder nya möjligheter samtidigt som den avslöjar sårbarheter i en bransch som bygger på kundens långsiktiga engagemang. Evenemanget strukturerades kring tre huvudteman som blickade framåt mot morgondagens detaljhandel.

Först ut, logistikens inverkan på detaljhandeln. Här presenterades lösningar för effektiviserad logistikhantering, digitaliserade fordonsflottor och autonoma drönartransporter. Dessa drönartransporter, sprungna ur militär utveckling, har förädlats till samhällsnytta för att hantera allt från godstransporter till lokaltrafik och sjuktransporter. Naturligtvis ställer detta krav på en framtidssäkrad infrastruktur och lyfter fram frågor om hållbarhet i arbetsmiljön. Hur lockar vi nya talanger till sektorn och gör den mer inkluderande?

Lokala aktörer inom logistiksektorn delade med sig av insikter, möjligheter och utmaningar för att göra branschen mer miljövänlig och etiskt ansvarstagande. Det mjuka värdet av att värna om arbetsmiljön bryggade över till det andra blocket på dagen, som fokuserade på att skapa minnesvärda kundupplevelser.

Stadium Retail tech day East Sweden Innovation week

Stadium Retail tech day East Sweden Innovation week

Här kastades frågor upp om AI och datainsamling, och hur vi kan använda detta på ett förtroendeingivande sätt. Det handlade om att hitta rätt balans och fart i bemötandet – är god service ibland långsam, och hur rimmar det med ökande krav på effektivitet? Starbucks handskrivna namn på kopparna illustrerade hur en manuell insats kan skapa en betydande kundupplevelse, även om det fördröjer leveransen något. Regionens företag och lektorer från Linköpings universitet belyste växelverkan mellan starka varumärken och kundernas ihållande intresse och förtroende i en snabbrörlig värld.

Dagens sista block ägnades åt den viktiga frågan om hur framtidens detaljhandel kan bli hållbar. Med digitaliseringen i fokus var budskapet tydligt – det finns ingen “planet B”. I allvaret blev det stundtals en mörkare underton i föredragen. Men samtidigt fylldes rummet av energi, i en stark gemensam strävan mot den gröna omställningen och en vilja att finna nya lösningar.

Dagen avslutades med en workshop där varje deltagare hade möjlighet att lyfta utmaningar som deras verksamheter och hela detaljhandeln står inför. Det utgjorde också en plattform för nya samarbeten mellan olika områden och aktörer i regionen. Trots fredagseftermiddag och en intensiv och informationsspäckad dag, fortsatte minglet med oförtröttad energi. Vi kan konstatera att Östergötland är världsledande inom många områden, och att drivkraften att samarbeta skapar framdrift för både affärsmöjligheter och kundnöjdhet i regionen.