Förra veckan hade vi besök av Johan Thurée, Projektledare i Peking och Joakim Abeleen, Vice President East Asia and Pacific, från Business Sweden som kom och pratade om hur företag kan navigera på den kinesiska marknaden och utvecklingen som skett. Efter nästan tre år av pandemi börjar Kina att sakteligen öppna upp igen och att hitta nya arbetssätt är därmed A och O för företagen.

Joakim och Johan presenterade Business Swedens nyligen släppta rapport Navigating Uncertainty och lyfte sina främsta insikter gällande svårigheterna som finns, men också möjligheterna.

”Kina är och väntas fortsätta vara en viktig marknad för svenska företag. Nu när Kina äntligen valt att gå ifrån de tidigare Covid-restriktionerna så öppnas återigen möjligheter för affärsresor för att exempelvis besöka partners och anställda. Det är dock viktigt att nära följa vad som händer i marknaden, då vi befinner oss i en turbulent period. Samtidigt så ska man inte bara fokusera på risker, utan även titta efter möjligheter som kan uppstå,” berättar dom.

Nedan presenteras tre tips till företag som ska etablera sig på den kinesiska marknaden eller som redan är där:

  • Kalibrera ambition för den kinesiska marknaden utifrån försäljning, produktion samt forskning och utveckling.
  • Utvärdera mognadsgrad och hur förändringar på marknaden kan hanteras.
  • Scenarioplanera för olika scenarier och sätt upp handlingsplaner som är redo att användas.

 

Vill du veta mer? 

—> Läs rapporten Navigating Uncertainty här.

—> Ta del av fredagens livestream här.