Deeptechföretaget MIMSI Materials i Linköping utvecklar transparenta ytbeläggningar baserade på silverlegeringar för energieffektiva fönsterglas. De nanometertunna ytbeläggningarna testas nu av en världsledande aktör inom Augmented Reality (AR) för att utveckla framtidens AR-glasögon.
– För att förverkliga sina produktvisioner ställer vår kund ytterst höga krav på de optiska egenskaperna hos ytbeläggningen”, säger Tabea Schroth, marknadschef på MIMSI. Det är här vår innovation, som är baserad på mer än ett decennium av forskning, kan få en avgörande roll.
Visionen för MIMSIs: kund är att skapa ett nytt, mer intuitivt kommunikationsgränssnitt. Tabea jämför hur Apples iPhone revolutionerade användningen av mobiler i vardagen. MIMSI:s kund nu strävar efter att ta den vardagliga kommunikationen till nästa nivå genom att möjliggöra interaktion med omvärlden genom sina AR-glasögon.
– Det är en fascinerande resa att få vara en del av”, säger Tabea.
MIMSI deltar sedan några månader tillbaka som ett pre-scaleup i projektet Swedish Scaleups, som drivs av inkubatorer och science parks i östra Mellansverige, där de samarbetar med affärscoachen Jan Abrahamson. Han hjälper MIMSI att metodiskt närma sig marknaden för AR-glasögon, söka relevant information och utvärdera alternativ för att ge dem värdefulla insikter och hjälpa dem att vidga deras perspektiv.
– Vi är mycket tacksamma för hans bidrag till utvecklingen av detta nya och spännande affärsområde, säger Tabea.
Tabea Schroth