Grunden för all flygsäkerhet är att piloter och kabinpersonal har aktuell och relevant utbildning för de flygplan som de arbetar på. Teknik kan ibland fallera, men om personalen har rätt kompetens kan de ändå svara för en god säkerhet ombord. Crewdox grundare, Niklas Steinbach har lång erfarenhet inom flygbranschen. Dels som pilot, dels som utbildningsansvarig på ett antal olika flygbolag.

– På ett av flygbolagen där jag var utbildningsansvarig hade vi 11 olika flygplanstyper. Att i detalj veta vilka av medarbetarna som hade godkända utbildningar för alla moment på de olika modellerna var ett gigantiskt arbete, minns Niklas.

Niklas insåg att långa Excel-ark med medarbetarnas namn samt gröna, gula och röda markeringar för deras kompetens inom olika områden inte var ett hållbart sätt att arbeta på. På marknaden fanns olika programvaror för att hantera problemet, men ingen som motsvarade Niklas och företagets behov.

– Jag bestämde mig för att utveckla ett eget system och lyckades övertyga min dåvarande arbetsgivare att köpa in systemet. Även om den första versionen av mjukvaran inte var i närheten av var vi befinner oss idag, hjälpte den mig mycket i mitt dåvarande arbete. Jag lyckades även sälja in systemet hos ytterligare ett antal flygbolag, av vilka majoriteten är kunder än idag.

Programvaran var början på det som sedermera blev Crewdox. Basen för verksamheten var – och är – en programvara som hjälper utbildningschefer på främst flygbolag och dess olika avdelningar att till 100% digitalisera utbildningsadministrationen och på så vis öka sin regelefterlevnad och effektivitet.

– Grunden hade vi med oss redan från starten, säger Niklas. Dock var vår programvara delvis skräddarsydd för min tidigare arbetsgivare. Vi behövde börja om att skapa en mer allmängiltigt och skalbart system.

Ett steg i företagets utveckling var att ta in Henrik Skotth som teknikansvarig och delägare. Efter ett omfattande utvecklingsarbete blev nya programvaran en framgång. Kunder strömmade till både nationellt och internationellt. Men Crewdox planer på fortsatt expansion gick i stå i och med pandemin.

– Hela marknaden dog. Flera av våra kunder gick i konkurs. Men vi gick ändå stärkta ur pandemin. Vi lade stora resurser på att vidareutveckla programvaran ytterligare ett steg. Idag ligger vi framkant inom flera områden, inte minst när det gäller möjligheten till att integrera till andra affärskritiska system som flygbolagen använder varje dag i sina verksamheter.

En grundläggande fördel med att arbeta i ett system som Crewdox är att allt som gäller medarbetarnas kompetens och utvecklingsbehov blir digitaliserat och därmed mer överblickbart. Det blir lättare att göra individuella planer för medarbetarna, följa deras utveckling och se trender. Utbildningscheferna behöver inte lägga så mycket tid på ren administration och kan ägna sig mer åt de egentligen är till för, driva utveckling.

– En annan fördel med Crewdox är att kontakten med de myndigheter som övervakar flygbolagen underlättas. Med Crewdox blir det enkelt för flygbolagen att verifiera att de sköter sina utbildningsåtaganden – en förutsättning för hela verksamheten.

Crewdox har för bara ett par veckor sedan gått med i Swedish Scaleup. De är med som ett så kallat pre scaleup-bolag.
– Vi vill ha ett strategiskt bollplank för vår fortsatta expansion. Vi har sett en kundtillströmning utan att vi egentligen har gjort någon marknadsföring. Att öka vår marknadsnärvaro är ett viktigt fokusområde som vi räknar med att få stöttning inom. Vi tror att med rätt insatser kan vi vara ett av de ledande företagen inom vår bransch om 5 år. Där hoppas vi också på att Swedish Scaleup skall kunna bidra på olika sätt för att vi skall nå våra mål.

Teamet i Crewdox har även börjat titta på hur AI kan tänkas användas inom verksamheten framöver och har identifierat ett antal intressanta områden. Ett av dessa områden är att kunna analysera stora mängder data för att se olika typer av trender och på så vis hjälpa flygbolagen ytterligare i sin strävan mot att hela tiden fokusera på rätt saker i sina utbildningar.

– Fortsatt programutveckling med AI-innehåll kan absolut bli ett annat utvecklingsprojekt inom Swedish Scaleups, säger Niklas.