Kin Food, som en gång började som en asiatisk restaurang i Eskilstuna, har utvecklats till ett tillväxtföretag med kunder i hela Sverige. Under ledning av grundaren Andy Phu och delägaren Dan Wong, har företaget lyckats etablera en rikstäckande distribution av färska asiatiska rätter under ett enhetligt varumärke. Deras senaste drag är att ansluta sig till Swedish Scaleups för att accelerera tillväxten ytterligare.
– För oss har det viktigaste varit att lägga en tydlig plan för att kunna växa kontrollerat steg för steg. Det har hjälpt oss att hitta stabilitet i både med- och motgångar, säger Dan.
Företaget startade för drygt tio år sedan som en traditionell asiatisk restaurang, men började så småningom utveckla verksamheten genom att leverera matlådor till lokala ICA-butiker. När efterfrågan ökade tog Dan Wong sig an uppdraget att expandera försäljningen utanför närområdet
– Jag har erfarenhet från många olika verksamheter och roller, främst med inriktning på inköp och logistik. Under min tid på IKEA lärde jag mig vikten av att skapa och följa långsiktiga planer. Man kan säga att vi fortfarande följer den grundplanen vi arbetade fram när jag började på Kin Food.
Kin Foods sortiment omfattar idag ett 20-tal färdigrätter och sushi, som är resultatet av noggrann utveckling i företagets restaurang. Med avtal på plats för rikstäckande distribution med såväl ICA som DAGAB samt pågånde dialog med Coop om utvidgning av distributionen, är Kin Food på väg in i en spännande tillväxtfas.
– Centrala avtal med de stora distributörerna är förstås en förutsättning för vår tillväxt. Men jag följer även försäljningen noggrant ända ner på butiksnivå, säger Dan. Om man tar sig tid kan man göra viktiga insikter som kan användas strategiskt, säger Dan.
För ett par månader sedan fick Dan kontakt med företagsinkubatorn Create i Västerås som tillsammans med några andra inkubatorer och Science Parks i östra Mellansverige driver Swedish Scaleups. Att komma med i programmet krävde inte mycket betänketid.
– Vi vill fortsätta växa och bygga vår organisation med rätt kompetens. Här kommer Create att vara ett viktigt bollplank. Via Swedish Scaleups hoppas vi även kunna attrahera externt kapital och bygga vårt nätverk i stort, säger Dan.
Med en nuvarande omsättning på cirka 40 miljoner kronor, siktar Kin Foods på att bli marknadsledande inom sitt segment i Skandinavien år 2030. Dan lyfter fram flera nyckelfaktorer som varit avgörande för företagets framgång och som även i framtiden kommer att spela en central roll för att företaget ska kunna uppnå sina långsiktiga mål:
- Kvalitetsprodukter som uppskattas av kunderna – en förutsättning för allt.
- En tydlig och strategisk tillväxtplan.
- Marknadskännedom genom datadriven analys.
- En öppenhet för att ta emot extern hjälp när det behövs.