Attrahera, rekrytera och inkludera! Rätt medarbetare avgörande för maxad tillväxt.
Alla som tar sig an ledarskapet för ett bolags tillväxtresa ställs inför stora utmaningar där kundresor, produktutveckling och sälj är områden som ofta hamnar högst på agendan. Men vem ska egentligen göra allt det där då? Kompetens- och medarbetarfrågor måste prioriteras och för att nå maxad tillväxt behöver svenska Scaleup-bolag locka framtidens talanger redan idag.
En grundläggande utmaning för snabb tillväxt är att många ledare för skalbara företag missar hur avgörande rekryterings- och HR-frågor är för långsiktig framgång. Eller i alla fall prioriterar ned den typen av frågor och hanterar dem för sent. Det menar talangstrategen Tommie Cau, som på uppdrag av Swedish Scaleups utvecklat konceptdagen Future Talent Day.
– Vi vill öka förståelsen för personalfrågor och förklara varför de behöver finnas med redan tidigt i processen. Att bygga ett attraktivt varumärke och bli en lockande arbetsgivare är ambitioner som måste gå hand i hand med både produktlanseringar och säljinsatser, säger Tommie Cau.
Attrahera – stick ut i stenhård konkurrens
Frida Widesjö, HR-chef och Emma Billenius, Growth Marketing Specialist från datorkonsultföretaget Excitec berättade om den egna tillväxtresan, från 30 till över 200 medarbetare på 7 år. Att attrahera rätt medarbetare är avgörande. Hur vinner vi egentligen jakten på talanger i tider av stenhård konkurrens och begränsande resurser? Jo, med hjälp av äkta engagemang och smarta val i de digitala kanalerna. Frida och Emma menar att framgång kommer med förmågan att vara sann snarare än att vara unik och skickar med oss följande:
- Ett effektivt employer branding arbete bottnar i trovärdighet. Ett lyckat varumärkesarbete börjar alltid inifrån den egna organisationen.
- Du vill synas där målgruppen finns. Jobba med webb, sociala medier, betalda annonser och mässor – men se till att bli riktigt bra på en kanal i taget!
- Använd interna ambassadörer – låt nöjda medarbetare sprida budskap och kunskap om vilket bra företag ni är.
Rekrytera – vem är det egentligen vi behöver?
Rutinerade rekryteringsproffsen Josefine Malmer, partner på HOME of Recruitment och Anna Jardelid, Head of People på Capcito, konstaterar hur svårt rekrytering faktiskt är. Hur vet man att man väljer rätt kandidat? Hur skriver man egentligen en kravprofil? Tjejerna betonar värdet i att tänka flera varv innan man bildar sig en uppfattning om någon, vikten av att inte alltid anställa ”sig själv” och hur galet noga det är att behandla företagets kandidater lika bra som dess kunder. Vi måste förstå att personalfrågorna är minst lika viktiga som marknads- och försäljningsfrågor, säger Anna Jardelid och vill att vi:
- Kliver in på marknadsavdelningen och föreslår att rekryterings- och säljkampanjer ska växeldra.
- Blir bättre på att själva uppvakta tänkbara kandidater. Fånga upp heta leads från ex hemsidan, skicka nyhetsbrev – tänk kundidater!
- Lägg mycket tid på att specificera kravprofilen innan ni påbörjar rekryteringen. En öppnare profil ger fler chansen att söka.
Inkludera – skapa ett tillåtande klimat
När vi väl lyckats attrahera och rekrytera rätt medarbetare, hur ska vi då bära oss åt för att få dom att trivas och stanna i bolaget? Lyckas vi med att skapa en inkluderande tillväxtkultur genomsyrad av psykologisk trygghet har vi kommit långt, säger organisationspsykolog Henning Lantz från Psykologpartner. Mångfald är bevisligen positivt för ett företag ur många olika aspekter, men det räcker inte bara med mångfald i sig. Vi behöver också skapa en trygg kultur där man verkligen vågar vara olik. Henning Lantz uppmanar oss att:
- Aldrig skratta åt någons idéer, alla ska kunna säga sin åsikt utan att någonsin riskera att straffas
- Träna på att ge varandra feedback, låt var och en prata till punkt och bemöt gärna kritik först dagen efter
- Vara nyfikna, aldrig dömande
Bra sätt att lyfta kompetensfrågan
Anna Broeders, ansvarig för programområdet Kompetens inom Swedish Scaleups berättar att konceptdagen blev mycket uppskattad. De gillar bland annat att flertalet tips var enkla att ta till sig och kostar relativt lite att genomföra. Anna är själv nöjd med dagens insikter.
– Många med mig gillar mixen av inspiration och hands-on uppgifter. Flera bolag har tagit tydliga kliv framåt och jobbar med sina actionpoints på hemmaplan. Vi fick en bra blandning mellan företag i olika tillväxtfaser som drog stor nytta av varandras erfarenheter, samtidigt som man också arbetade bolagsvis och kunde diskutera sin egen situation. Visst kan vi vässa en eventuell uppföljare något, men i stort tycker jag att vi har lyckats skapa ett evenemang av hög kvalité. Jag ser verkligen fram mot att följa bolagen på sin fortsatta resa, säger Anna Broeders.
Future Talent Day arrangerades den 30/1 2020 på Science Park Mjärdevi i Linköping. Inbjudan lockade ett 40-tal deltagare, varav många ledare från Scaleup-bolag i östgötaregionen. Future Talent Day bjöd på inspirerande föreläsningar med workshops, givande diskussioner och konkreta handlingsplaner. Dagen, som blev mycket uppskattad, är ett led i arbetet med att utveckla fler verktyg för att stötta bolagen inom Swedish Scaleups.
Röster från Future Talent Day
Föreläsningar och diskussioner om rekrytering födde helt nya tankebanor hos deltagarna. Ulf Severin, VD och Lotta Tollstoy Tegler, CTO på MedTech bolaget AddBIO.
– För oss kändes avsnittet om inkludering och motivation mest relevant, rekryteringsfrågan ligger lite på framtiden. När någon är intresserad av att jobba hos oss, tvingas vi oftast tacka nej. Nu inser vi att även de vi inte kan anställa idag är viktiga att hålla kontakten med, för framtida möjligheter. Det är en tanke vi inte haft med oss förut, säger Lotta Tollstoy Tegler på AddBIO.
Mångfald, strategier framåt och skapandet av en tydligare företagskultur diskuterades hos Jonas Callmer, VP Produkt och Christian Lundquist, VD för scaleup-bolaget Senion.
– På sikt behöver vi fler medarbetare med olika bakgrund. Idag har vi fått tillfälle att verkligen djupdyka i frågan hur vi vill jobba med medarbetarfrågan framåt, både med våra nuvarande kollegor och med dom vi förhoppningsvis snart får rekrytera, säger Christian Lundquist.
Fredrik Adolfsson och Fredrik Borin, ledare på Scaleup-bolaget Insera från Norrköping inspirerades under Future Talent Day.
– Det här var sjukt bra! Vi har fått med oss konkreta råd om hur vi kan jobba vidare med vår företagskultur. Ska vi kunna ta bolaget vidare i snabbare takt måste vi bli mer öppna med våra värderingar. Vi behöver dela med oss och bygga ett schysst varumärke av en affärsidé som faktiskt redan funkar men för få känner till, säger Fredrik Borin, VD på Insera.