Med hjälp av Ecdesigns egenutvecklade programvara kan vem som helst skapa kvalificerade 3D-ritningar på en timme. Ritningen görs som en vanlig planskiss i 2D, sen är det bara att trycka på rätt ikon så omvandlas den platta ritningen till en 3D-miljö som man kan vandra runt i. Genom att använda modern dataspelsteknik förser det innovativa Örebroföretaget säljare världen över med ett kraftfullt säljverktyg – ”seeing is believing” heter det ju. I samarbete med Inkubera och Swedish Scaleups rustar nu företaget för snabb expansion.

Ecdesign är ett programvaruföretag med hela 15 år på nacken. Grundaren och vd:n Richard Grönberg har själv sälj- och marknadsföringsbakgrund och vet hur värdefullt det är att kunna visualisera det man säljer redan innan det finns i verkligheten. Dessutom måste det gå enkelt och snabbt. Säljare ska träffa kunder, inte fastna bakom skrivbord.

– Min vision redan från starten var att skapa ett superenkelt verktyg för alla säljare som vill lyckas bättre med hjälp av snygga 3D-ritningar. Nu finns vårt program hos 15 000 kunder i 115 länder. Ändå känns det som att vi bara är i början av någonting mycket större.

För att kunna använda Ecdesigns programvara krävs en introduktion på ungefär en timme. Ungefär lika lång tid tar det att på egen hand rita snygga och detaljerade visualiseringar i 3D. Detta är möjligt genom att programmet – och inte säljaren själv – behöver tänka i den tredje dimensionen. Ritningen görs i 2D, men via en knapp-tryckning fixar programmet 3D tack vare modern dataspelteknik som Ecdesign gjort till sin.

Ecdesign har fram till idag främst hittat kunder bland leverantörer av gymutrustning. En bidragande orsak till detta är att gymleverantörerna har en viss uppsättning standardmaskiner som lätt kunnat placerats ut i den 3D-miljö som deras säljare skapar. Richard räknar dock med att helt nya dörrar kommer att öppnas i och med den senaste programversionen som lanseras i dagarna.

– I den nya versionen, 4,7 har vi en importfunktion som är kopplad till SketchUp som utvecklades av Google. Här finns över 4 miljoner 3D-modeller av allt man kan tänka sig, från italienska lampor och tapeter till bilar och båtar. Att lyfta in ett 3D-objekt i programmet tar 30 sekunder. Det gör att vi kan få kunder i alla branscher där 3D-presentationer skulle underlätta försäljningen. På så sätt kan man säga att min vision från när jag startade för 15 år sedan håller på att bli verklighet.

Importfunktionen är inte den enda nyheten i den senaste versionen. Ny är också möjligheten att koppla VR-glasögon till programmet.

– Det man ritade som en planskiss kan man faktiskt promenera runt i. Det gör att man får en helt annan känsla för rymd och hur de framtida lokalerna faktiskt kommer att upplevas.

Hittills har Richards kontakter med Inkubera främst gett värdefull coachning inom sälj och marknad. I projektet Swedish Scaleups, som Inkubera driver med andra inkubatorer och science parks, hamnar fokus även på att förbereda företaget för en snabb tillväxtresa. Idag omsätter företaget cirka 8 miljoner med drygt 3 miljoner i vinst, om tio år är planen att omsättningen skall vara uppe i 100 miljoner. Via Swedish Scaleups får Ecdesign hjälpa att förbereda sig för denna fas. Främst handlar det om organisationsutveckling, struktur, styrelsearbete kopplat till tillväxt. Dessutom väntar mer stöttning med varumärkesutveckling, marknadsföring och PR.

– För mig har Inkubera varit klockrent! Inte minst har det varit värdefullt att träffa personer som gjort resan före mig. Min och företagets resa fortsätter. Framtiden ser riktigt spännande ut, avslutar Richard.