Föreläsning: Konsten att vinna hjärta och själ hos folk som inte vill lära sig

23 April, 11:30-13:00

Hur man får valuta för sin utbildningsbudget? Vad gick fel? Beslutet att använda e-learning istället för traditionella utbildningsmetoder skulle ju bli en succé. Nu var antalet som hade genomfört kursen istället långt under förväntningarna och ledningen kunde inte begripa varför. De flesta av oss har förmodligen varit med om en obligatorisk e-learningkurs på temat “Ny informationssäkerhetspolicy” för mycket. Dessa landar ofta i knät på oss när vi minst anar det och när vi har viktigare saker att göra, som att arbeta. Att någon säger att vi ska lära oss något innebär inte tvunget att vi blir motiverade att göra det. Hur kan du, som tillhandahåller utbildningar, försäkra dig om att folk är engagerade och faktiskt lär sig något? Vad behöver du för att kunna ersätta “just-in-case”-utbildning med “just-in-time”-lärande som passar in i våra medarbetares fulltecknade scheman?

Detta är en något anpassad version av föredraget “Winning the Hearts and Minds of Reluctant Learners” som Göran höll på konferensen Learning Solutions i Orlando, Florida i slutet av mars.

Göran Bolinder arbetar som senior information management konsult vid informiQs kontor i Malmö. Han har arbetat med de flesta aspekter av lärande, från klassrumsutbildningar och distanskurser över internet, via e-learningdesign, till kunskapsspridningsstrategier och ekosystem för lärande i mer än 30 år. Som aktiv reservofficer i armén och före detta lärare på fyra olika universitet och högskolor har Göran mött och motiverat ett brett spektrum av olika studenter. I sin konsultroll fokuserar Göran på att hjälpa globala företag med lärandestrategier och instruktionsdesign. Han har arbetat med flera av Sveriges största företag inom olika områden som t.ex. telekommunikation, heminredning och förpackningsindustri.