Lunchklubben – Gamification för en hälsosam arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv
- 17 January, 00:00
- Webbinarium
Långvarigt stillasittande arbete ökar risken för ohälsa och är förknippat med flera hälsorisker – oavsett om man i övrigt lever ett fysiskt aktivt liv. En hög andel vuxna motionerar regelbundet men den vardagliga fysiska aktiviteten är låg. Utmaningen har ökat i takt med ökad digitalisering på arbetsplatsen som leder till mer stillasittande och minskad gemenskap.
Universitetslektor Aseel Berglund berättar om hur gamification kan användas för att få kontorsanställda att regelbundet avbryta stillasittandet, röra på sig på ett lekfullt sätt, få upp pulsen, jobba bort spänningar i kroppen flera gånger under arbetsdagen och föra samman anställda. Genom gemensamma aktiviteter och rörelsespel skapas nya vanor och rutiner för mikropauser som leder till hälsosam arbetsmiljö och ett hållbart arbetsliv.
Webbinarium måndag 17 januari 2022
Tid: kl 12.00-13.00
Välkommen!
ANMÄL DIG HÄR!
Länk skickas ut från Lunchklubben till alla anmälda dagen innan seminariet.
Boka in vårterminens tillfällen: 14/2, 21/3, 25/4, 16/5, 20/6
OM LUNCHKLUBBEN
En mötesplats för näringsliv och samhälle som håller dig uppdaterad på vad som händer inom forskningen vid Linköpings universitet med fokus på framtida möjligheter. Du får förutom ”koll på läget” även möjlighet att knyta nya kontakter. Läs mer på lunchklubben.nu, vid frågor kontakta lunchklubben@liu.se
ARRANGÖRER
Lunchklubben arrangeras i samverkan mellan Linköpings universitet, Linköpings Science Park, Norrköpings Science Park och Region Östergötland.