Linköpingsföretaget Edeva arbetar för att skapa smartare trafiksystem i våra städer. I Linköping känner många kanske till farthindret Actibump, som åker ner när hastigheten överträds, vilka styrs av Edevas teknik. Nu går företaget samman med Linköpings kommun för att förbättra logistik och trafikflöden i city.
Nyligen vann Edeva en upphandling som innebär ett tioårigt avtal med Stockholm stad, för ANPR-teknik i stadsmiljö. Data från systemet kommer tex användas som beslutsstöd vid införande och uppföljning av miljözoner.
→ Läs mer om Edevas tioåriga avtal med Stockholm stad
I Linköping kommer Edeva genomföra tester och utvärdera för att se hur förutsättningarna att etablera ANPR-tekniken (eng. Automatic Number Plate Recognition) i Linköping ser ut. Syftet är att göra tekniken tillgänglig som ett nytt verktyg för att möjliggöra ett datadrivet arbetssätt inom trafik- och miljöfrågor.
“Att göra själva avläsningen av en registreringsskylt med en kamera är väl beprövad teknik. Däremot, att göra den typen av datainsamling i offentlig miljö är det som är utmanande. I projektet med Linköpings kommun vill vi reda ut om kommunen kan hantera datainsamlingen på samma sätt som i Stockholm,” berättar David Eskilsson, vd på Edeva.
Det finns flertalet faktorer att ta hänsyn till i testerna, bland annat:
- Kameratillstånd.
- Dataklassning och hantering av GDPR.
- Montering av detekteringsutrustning i befintlig infrastruktur, i detta fall trafikljusanläggningar eller belysningsstolpar.
- Dataöverföring, datalagring och datadelning internt på kommunen.
Rätt data och effektiv datadelning möjliggör smartare resvanor
Edeva ansökte om testbäddscheckar för att starta projektet och komma i kontakt med behovsägarna på Linköpings kommun. Tekniken för att läsa av nummerplåtar har de själva bra koll på, men behöver få till en bra samverkan med behovsägarna på kommunen för att tekniken ska komma till sin rätt.
“Att arbeta datadrivet är viktigt för att långsiktigt uppnå resultat som stöder våra kunders hållbarhetsmål. Genom rätt indata och effektiv datadelning kan projektet avsevärt förbättra fordonstrafiken och våra resvanor,” avslutar David.
Testbäddscheckar möjliggör för små till medelstora företag att dels få delfinansiering för att testa sina lösningar, men är också en direktväg till att kunna komma i kontakt och samverka med offentliga bolag i Linköping.
För tillfället är ansökan för testbäddscheckar stängd, men nya möjligheter kommer 2025. Under tiden kan du passa på att läsa mer om checkarna och förbereda ansökan: