Stockholms stad inför den 31 december i år miljözon klass 3 i vissa delar av centrala Stockholm. I samband med det vill staden veta hur regelefterlevnaden ser ut. För att få veta det behöver de nummerplåtskameror och ett system som hanterar data från dessa kameror. För att få ett komplett system valde staden att upphandla etablering av ett mätsystem för fordonssammansättning på utvalda platser inom Stockholm Stad med tillhörande drift- och underhåll och förvaltningsstöd för systemet i upp till tio (10) år. Det innebär att upphandlingen innehåller såväl hårdvara som installation, underhåll och dataleverans för en period om upp till tio år. Upphandlingen gick ut i våras, avtal skrevs i somras och leveransen är nu klar.
Edeva vann upphandlingen och började installera redan i september. Staden ställde höga krav på både tillförlitlighet och informationssäkerhet i upphandlingen och har följt upp detta med Edeva, som har utfört ett antal tester för att demonstrera efterlevnaden av kraven i upphandlingen.
Planen är att mäta regelefterlevnaden i miljözonerna både före och under införandet av den nya miljözonen och samtidigt göra samma sak för de redan befintliga miljözon klass 1 och miljözon klass 2. Zon 1 täcker hela stadskärnan och reglerar tung trafik. Zon 2 finns på Hornsgatan och reglerar lätta fordon. Inom miljözon klass 3, som börjar gälla vid nyår, kommer endast rena elbilar, nyare gasbilar samt bränslecellsdriva fordon framföras i området som syns på kartbilden nedan.
Vi är stolta över att vi vann den här upphandlingen, säger David Eskilsson, VD på Edeva.
Det var höga krav, särskilt på informationssäkerheten och datakvalitet. Det passar oss bra. Vi har aktivt valt att ta oss an utmaningen att hantera data med personuppgifter, ett av flera steg på vägen dit är vår ISO-certifiering i informationssäkerhet, ISO 27001.
Registreringsskyltar räknas som en personuppgift enligt GDPR eftersom det kan härledas till en privatperson, om det är en privatperson som äger fordonet. Det ställer högre krav på hanteringen av den data som kommer in från nummerplåtskameran än om det inte hade innehållit något som var en personuppgift.
Staden vill inte ha några personuppgifter, det är inte det här projektet handlar om. Vi vill ha anonymiserade data och statistik för att kunna följa upp de förändringar som sker i fordonsflottan, säger Per Karlsson på Stockholms stad, som är behovsägaren i avtalet.
Därför känns det viktigt att ha en partner i det här som tar informationssäkerhet på allvar, fortsätter han.
Edeva använder sin egenutvecklade mjukvaruplattform, EdevaLive, för att hantera dataleveransen och övervaka den fysiska utrustningen.
EdevaLive levererar även data till Stockholms stads centrala plattform och det finns planer på att leverera sådant som larm, loggar och händelser till en driftplattform som är under utveckling, berättar Edevas systemadministratör John Eskilsson.
Det är en komplex uppgift att sätta samman den här datan på ett sätt som går att förstå och därför har vi utvecklat ett antal dashboards som visualiserar resultatet. Det var med i upphandlingen att staden ville ha ett system som gör datan tillgänglig och begriplig, säger han.
Syftena med att införa miljözoner överhuvudtaget är att förbättra luftkvalitén och göra livsmiljön för kommunens invånare trevligare och mer hälsosam. Ett syfte är också att skynda på utbytet av fordonsflottan.
Staden har som mål att ha en utsläppsfri innerstad och sänka utsläppen av koldioxid från trafiken med 80 % till 2030, berättar Sara Bergendorff, Avdelningschef trafikplanering på trafikkontoret.
För att skynda på utvecklingen är de nya miljözonsreglerna i innerstaden ett viktigt verktyg. Det ska bli intressant att följa utvecklingen både av fordonsflottan och påverkan på miljön närmaste åren, fortsätter hon.
För att kunna följa upp de här målen är det viktigt att kunna se förändringar över tid.
Det ska bli intressant att se under den initiala perioden hur situationen förändras. Vi och Stockholms stad kommer att följa detta noggrant, säger David Eskilsson.
När man har den här sortens system har man ju möjligheten att kunna följa upp och se hur olika åtgärder påverkar stadsmiljön och luftkvaliteten, avslutar han.