”Vill du bli kontaktad av vården så snart det finns en ledig tid?” Om du har ringt vården och möts av denna eller en liknande kommentar, har du sannolikt dragit nytta av Aurora Innovations tjänster utan att veta om det. Aurora Innovation når 70 % av landets patienter med sin tidsboknings- och återuppringningstjänst.
– Vi sparar inte bara tid åt dem som söker vård. På samma sätt hjälper vi vårdgivare att minska stressen och effektivisera sina verksamheter. Det ökar vårdens totala tillgänglighet – en viktig drivkraft för oss, säger Lisa Öhberg, marknads- och kommunikationschef på Aurora.
Allt började någon gång på 50-talet. Företagets grundare, Carl Leijonhufvud, hjälpte som ung grabb patienter med enkla ärenden medan de väntade på att få träffa en läkare. Numer är Aurora Innovations verksamhet är förstås långt mer kvalificerad och omfattande, men företaget lever i mångt och mycket efter samma värdegrund.
–Vi underlättar kommunikation och planering så att livet blir lite bättre både för patienter och för dem som jobbar inom vården, säger Lisa.
Aurora Innovation bildades 2005. Redan från början var verksamheten byggd kring tidsboknings- och planeringssystemet Aurora teleQ. Numera är teleQ ofta kopplat till vårdgivarnas journalsystem, vilket ger rådgivningssjuksköterskan enkel access till patientens journal. När sköterskan ringer upp, har inte patienten behövt vänta i en lång telefonkö, och sköterskan är mindre stressad och bättre insatt i ärendet.
– Utöver högre kvalitet på samtalen sammanställer vi även data som hjälper vården med planering och bemanning. Dessutom skapar vi även god struktur på kommunikation som inte är telefonbaserad, exempelvis chattar och andra förfrågningar över nätet, säger Lisa.
teleQ, som från början var en tjänst för endast telefonsamtal, är idag en kommunikationsplattform för all nästan all kommunikation med patienten.
Det Uppsala-baserade företaget omsätter idag cirka 160 miljoner och har ett hundratal anställda. Utöver Sverige finns man i Finland, Nederländerna, Spanien och Portugal. Som ett resultat av en uttalad ambition att skala upp verksamheten ytterligare, är man sedan några veckor tillbaka med i Swedish Scaleups.
– Genom Swedish Scaleups får vi goda samtalspartners som ställer rätt frågor och kan ge oss råd kring vad vid bör fokusera på för att kunna göra en tillväxtresa, säger Lisa.
Företaget har kommit nästan så långt det är möjligt i Sverige. Utomlands finns fortfarande en enorm marknad att bearbeta. En utmaning är dock att vården är uppbyggd på olika sätt i olika länder.
– Vi behöver kunskap för att förstå var vårt system har bäst förutsättningar att lyckas, säger Lisa. Inom ett par år hoppas jag att vi finnspå två nya marknader, samt att vi eventuellt har breddat vår produktportfölj.