Den 16 september höll Prins Daniels Fellowship, som finns för att stötta och inspirera unga entreprenörer, ett samtal om entreprenörskap på Konsert och Kongress i Linköping. Här samlades utvalda entreprenörer, studenter, unga företagare och många fler för att tillsammans lyssna på panelsamtal och diskutera framtiden som entreprenörer.
Eftermiddagen inleddes med ett panelsamtal lett av H.K.H prins Daniel, där vi fick höra Lina Andersson, grundare av OnceUpon och Patrick Söderlund, grundare av Embark Studios prata om sin resa från idé till framgångsrikt bolag. H.K.H prins Daniel har själv drivit bolag och delade med sig av att det allra mest givande var att få vara med och påverka företagskulturen. Lina och Patrick inledde samtalet med att ge tips till entreprenörer som vill skapa en bra företagskultur:
“Jag själv måste leva den kultur jag utlovar. Jag värnar om relationer med anställda och vi jobbar aktivt med investeringar i människorna som arbetar hos oss,” berättade Lina.
“Tänk på kulturen redan från dag ett och bygg en som du själv tror på, alla bolag behöver inte ha samma kultur,” fortsatte Patrick.
En fråga från publiken väckte samtal kring bolag som vill skala upp sin verksamhet och panelen tipsade om att skapa nya strukturer i takt med att bolaget växer, för att organisationen ska ha de bästa förutsättningarna inför förändringen.
H.K.H prins Daniel avslutade det första panelsamtalet med en uppmaning om att man inte ska vara rädd för att starta bolag:
“Många låter bli att starta företag för skammen att misslyckas – men de flesta har och kommer att misslyckas. Som ny entreprenör, sök dig till kunniga mentorer. Det finns många av dem speciellt här i Linköping!”
Efter en kort paus för mingel hölls det andra panelsamtalet, lett av Catharina Sandberg, vd, LEAD. Med fokus på att starta, skala och bygga bolag i Linköping, delade Frida Wygler, vd, Radar Reticence och Mattias Josephson, chefsstrateg, Epishine, med sig av sina utmaningar och framgångsfaktorer som entreprenörer. De diskuterade bland annat utmaningen med att hitta rätt marknad till sitt erbjudande.
“För att hitta rätt marknad måste man prata med marknaden och se vad de behöver. Försök att hitta er nisch, men var inte stängd för att ställa om ifall det krävs” uppmanade Frida.
Catharina avslutade samtalet med en påminnelse om att en styrka i vår region är att vi är tillräckligt små för att dela kontakter med varandra och det finns många starka kopplingar mellan bolag. Så var inte rädd för att fråga och dra lärdomar från andra entreprenörer!

Catharina Sandberg, Frida Wygler och Mattias Josephson.