Skymakers grundare och vd, Kristofer Skyttner.

Ända sedan den industriella revolutionen har massproduktion av standardiserade produkter inneburit låga priser, medan kundanpassning har inneburit höga. Men i takt med att flexibla robotar och 3D-printrar har gjort sitt intåg, håller kartan på att ritas om. Kristofer Skyttner såg tidigt möjligheterna. Idag driver han Skymaker och har skapat en brygga mellan det kunder vill ha och det som produceras.
– Med hjälp av vår mjukvara kan kunderna själva anpassa produkterna efter sina egna önskemål. Tack vare regler kan det inte bli fel och ritningar och underlag skapas enligt de förutsättningar som gäller hos respektive tillverkare. Vi är här för att göra ”mass customization” till det nya normala, säger han.

Allt började 2013, där Kristofer arbetade som ingenjör på en uppfinnarbyrå. När två stora teknikskiften inträffade på kort tid, anade Kristofer att nya förutsättningar för kundanpassad produktion och CAD höll på att skapas.
– Flexibla laserskärare, CNC-maskiner och 3D-printrar skapade nya möjligheter i ena änden av produktionskedjan. I den andra änden kopplades hemsidor till grafikkortet på datorn. Det blev för första gången möjligt att vrida och vända på saker i 3D på en hemsida.

Kristofer förstod att det i gränssnittet mellan de två landvinningar fanns en ny affärsmöjlighet. Han sade upp sig från uppfinnarbyrån och började med två tomma händer skriva matematiken bakom en ny typ av mjukvara – CAD-geometri för hemsidor.
– Nu efteråt var det kanske lite naivt, säger Kristofer. Men timingen var rätt. Efter ett halvår hoppade brorsan på och sedan dess har vi vuxit organiskt år från år.

Idag omsätter Linköpings-företaget drygt 5 miljoner kronor och har kunder som Skånska Byggvaror, Garantell och Rollco. En styrka – för att inte säga förutsättning – i programmet är att varje tillverkare kan sätta upp vilka regler som ska gälla. Kristoffer förklarar.
– Säg att du vill ha ett sju meter brett fönster som du måttbeställer med hjälp av vår mjukvara. Fönstertillverkaren vet att ett så brett fönster varken går att tillverka eller att frakta. Genom att lägga in regler kommer programmet automatiskt att dela upp fönstret i sektioner, välja rätt profiler och kanske förstärkningar där det behövs. Det är inget som du som kund ska behöva tänka på, men det fina är att samma sekund du klickar på okej, skapas en färdig produktionsritning med alla ingående detaljer.

Affärsmodellen utgår från en SaaS-lösning som företagen prenumererar på, på samma sätt som exempelvis ett Spotify-abonnemang. Kunderna konfigurerar programmet själva så att designen blir regelstyrd efter de förutsättningar som gäller för deras tillverkning. Många av kunderna driver redan e-handel och har kopplat ihop sin försäljning med sitt affärssystem. Hälften av kunderna finns utomlands.
– Vår vision är att vårt system skulle användas över hela världen. Det skulle leda till färre transporter och stora miljövinster. Förutsättningarna för tillverkningen är ju liknande över hela världen.

Sedan några veckor tillbaka är Skymaker med i Swedish Scaleups som Linköping Science Park driver tillsammans med en rad inkubatorer och science parks i östra Mellansverige. Kristofer menar att företaget är redo att ta nästa steg och växa.
– Vi har jobbat med Linköping Science Park tidigare och känner stort förtroende för organisationen och deras samarbetspartners. Nu vill vi lyfta blicken, mångdubbla vår omsättning steg för steg och växa till ett lönsamt och hälsosamt företag – allra helst organiskt. Vi är tålmodiga och vår drivkraft kommer framför allt från en önskan att göra skillnad med vår lösning.