Klimatsmart mat och spännande bolagsresor

Linköping Science Park summer party samlade traditionsenligt, på ett coronasäkert sätt, företag och andra vänner i parken. Under lunchen presenterade nyheter om vad som är på gång i Science parken och vi fick ta del av två inspirerande, och underhållande, företagsresor. Lunchen inleddes med att Linköping Science Park nytillträdda styrelseordförande Denise Cassel hälsade välkommen tillsammans med VD Lena Miranda.

– En sak jag verkligen saknat under pandemin är att träffa företag och göra verksamhetsbesök, berättade Denise.

Stångs Magasin har varit verksamma i tio år i Linköping. I höst öppnar de sin andra resturang, den här gången i Mjärdevi. De kommer att hålla till i Collegium. Mattias Weinhandl är en av delägarna. Han presenterade tankarna bakom restaurangen. Målet är att bli en klimatpositiv resturang – dvs att man inte bara är koldioxidneutral, utan faktiskt bidrar till en nettominskning av utsläppen.

Stångs Köksmästare Jonas Alvin och delägare Mattias Weinhandl

Utmärkelsen Co-creator of the year delades i år ut till Fredrik Löfgren. Motiveringen betonade Fredriks insatser under Coronaåret för att skapa användbara VR-möten. När våra fysiska möten inte gått att genomföra har de VR-lösningar hans företag tagit fram inte bara möjliggjort digitala versioner, utan också lyft dem till en ny nivå.

– Jag blev kidnappad hit, skämtade Fredrik. Egentligen skulle jag vara med på Code Summer Camp nu, men jag hinner dit med hjälp av VR. Jag är lite trött just nu, för vi har just haft en leverans av en robot till Bergs Slussar, så vi har jobbat hela natten, som det kan bli ibland. När jag precis var klar med det sladda det in en svart van som bad mig åka med till sommarfesten.

En glad co-creator of the year

Därefter fick besökarna ta del av två inspirerande berättelser om hur företag kan utvecklas i Linköping. Christian Sahlen från Actia och Jörgen Ahlström, som startar flera bolag, delade med sig av sina erfarenheter. Läs mer om det här.

Lunchen avslutades med senaste nytt från inkubatorn LEAD och Swedish Scaleups som arbetar med att stötta innovativa tillväxtbolag.

– Sen starten har 171 bolag kommit ut ur inkubatorn, berättade Catharina Sandberg, VD för LEAD. För stunden sitter det 44 bolag hos oss.

Till LEAD kan man komma med sin idé: det ska finnas något unikt med den, och gärna tech inblandat. Oftast så börjar man med rådgivning, och därefter går man ett utbildningsprogram som är 14- 16 veckor långt. Det ger en bred kunskap om hur man närmar sig en marknads, och hur man säljer. Därefter är det anpassad stöttning framåt. LEAD jobbar också nära Ignite, som är en satsning för att koppla ihop startups med storbolag. Det finns också ett starkt investerarnätverk kopplat till inkubatorn.

– Under sommaren driver vi Sommarmatchen, säger Catharina. Vi utgår från 10 forskaridéer som skulle kunna bli företag. Och så rekryterar vi 20 studenter som ska ägna sommaren åt att försöka skapa bolag kring dessa idéer.

LEAD driver också ett traineprogram, som drar igång i höst. Med idéer från både Linköping Science Park och Linköpings universitet ska nya bolag skapas.

– Har man en idé så kan vi bidra med drivna studenter som vill testa att bygga bolag, berättade Catharina. Målet är att det ska skapas två bolag, och att studenterna blir kvar i en ledande roll i bolaget.

Lena Miranda, VD Linköping Science Park, Catharina Sandberg, VD LEAD och Daniel Kullgard, Projektledare Swedish Scaleups

Det senaste året har LEAD arbetat mycket med hållbarhet. Det är nu implementerat i hela affärsutvecklingsprocessen för bolagen på LEAD. Bland annat har man räknat på hur mycket fyra olika startups på LEAD kan minska koldixidutsläppen. Det visade sig att om de fyra bolagen når sin fulla potential kan de minska utsläppen i Sverige med 25%.

Vi har en fantastisk möjlighet med alla de startups vi arbetar med i Sverige, avrundade Catharina.

Swedish Scaleups har under 6 år utvecklat en plattform som stöttar bolag som lämnat startupfasen. I samarbete med 9 andra Science parks och inkubatorer i östra mellansverige. De senaste tre åren har Swedish Scaleups arbetat med 240 bolag.

Vi har testat och tagit fram olika plattformar utifrån de här bolagens behov, berättade Daniel Kullgard, projektledare på Swedish Scaleups. Inom fyra temaområden: internationalisering, kapitalanskaffning, hållbarhet och kompetensförsörjning. Det är områden som är identifierade som de största utmaningsområdena för den här typen av bolag i deras tillväxtresa. Några av de bolag som deltagit i Swedish Scaleups är Senion, DoSpace och Termisk Systemteknik.

– Det är verkligen riktigt gulkorn vi får arbeta med, avrundade Daniel Kullgard.

Till hösten lanseras två böcker om Swedish Scaleups arbete. En metodbok där vi delar alla våra metoder, och en bok som handlar om Scaleups behov och förutsättningar för att växa och skapa mer sysselsättning i Sverige. I höst drar nästa omgång av Swedish Scaleups igång. Den kommer att bli ytterligare nischad. Från Östergötland sker arbetet tillsammans med Norrköpings Science Park, Vreta Kluster och LEAD. Samt i nära samarbete med Linköpings Universitet och Almi.

-Sitter ni med en idé i byrålådan så hör av er, avslutade Catharina Sandberg årets sommarfest.

Missa inte alla bilder från Summerparty på vår facebooksida.