Anmäl dig till denna seminarieserie om du vill lära dig mer om att arbeta med internationella högkvalificerade talanger!
Tap the Talent är ett program som handlar om att svara på nyckelfrågor om olika ämnen när det gäller att attrahera, rekrytera och behålla de bästa internationella talangerna.
Vem är detta program till för?
Alla yrkesverksamma som arbetar med talent acquisition, employer branding, HR och rekrytering. Om du är VD eller grundare av ditt företag är du också välkommen att vara med!
Vi vill hjälpa dig i ditt arbete med internationell talangrekrytering, oavsett om det är din första gång eller om du har erfarenhet och vill ha mer vägledning.
Vad kommer du lära dig under det här programmet?
- Du kommer att lära dig hur du ökar din attraktionskraft som arbetsgivare och utökar din talangpool med internationella talanger.
- Få nya verktyg för att bli en mer attraktiv och hållbar arbetsgivare för internationella talanger.
- Utveckla en konkret handlingsplan för ditt företag för att arbeta med internationella talanger.
- Lär dig direkt av experter, kollegor och erfarenheter från andra företag
Registrera dig för hela programmet eller välj specifika sessioner:
Du kan registrera dig för hela programmet eller välja ut några sessioner för att lära dig mer om specifika ämnen.
- Varje session inkluderar:
- Inspirerande föreläsningar av experter inom olika områden
- Förslag på praktiska tillämpningar och verktyg
- Interaktiva grupper – lärdomar ifrån andra företag och experter
Efter sessionerna kommer det att finnas extra möjligheter till nätverk, kontakt med specialiserade leverantörer och inbjudningar att delta i matchmakingaktiviteter med internationella talanger.
Program
-
9:00 — 11:30
Session: VARFÖR ska man rekrytera internationell arbetskraft/talanger? - Datum 10 november
-
9:00 — 12:00
Session: Språk och kultur – Hur överbygger man utmaningar med språkfrågor och interkulturell förståelse? - Datum 26 oktober
-
13:00 — 15:30
Session: Hur attraherar jag internationella kandidater? - Datum 15 november
-
13:00 — 15:30
Session: Migration och administration – hur får jag detta att fungera praktiskt? - Datum 5 december
Speakers
Johanna Judkins
Programledare - HR-expert
Gör det möjligt för människor och företag att växa!
Johanna är en affärsorienterad strategisk ledare med betydande global och mångkulturell erfarenhet inom olika branscher. Hon har lång erfarenhet av att leda, utveckla och bygga organisationer och företag ur såväl ett HR- som affärsperspektiv.
Ett par höjdpunkter från hennes karriär och erfarenhet:
- Hon började sin HR-karriär i AstraZeneca för att attrahera, rekrytera och flytta människor från hela världen till Sverige 2001 och stannade kvar för att arbeta internationellt med fokus på Global Mobility i över tio år.
- Hon har byggt upp Global Mobility-funktionen i många företag genom åren – exempelvis: CEVT för Geely i Göteborg och företag inom logistik- och detaljhandeln.
- Lång erfarenhet av att leda kurser i Talent Management,
Global Mobility och Internationell rekrytering. - Johanna driver ett eget företag – Judkins Consulting AB sedan 2012.
Kristofer Eklundh
Gästtalare - Mitt Liv / Affärsutvecklare
Kristofer har en nästan 20 år lång karriär inom investment banking och kapitalförvaltning i London och Köpenhamn där han bland annat arbetade med ESG och hållbara investeringar.
Sen 2020 arbetar Kristofer som strateg och affärsutvecklare på Mitt Liv AB (svb) där han hjälper organisationer att på olika sätt arbeta med social hållbarhet och mångfald- och inkludering.
Det innefattar allt ifrån strategiskt arbete kring mätning, målsättning och rapportering till kundspecifika initiativ och verktyg att använda i det operativa arbetet.
Malin Wilson
Gästtalare - Svenska Institutet / Strateg
Malin Wilson är strateg på Svenska institutet med ansvar för myndighetens satsningar inom talangattraktion av internationell spetskompetens och kompetensförsörjning.
Det innebär bland annat att stärka det svenska varumärket och skapa synlighet och intresse för Sverige som karriärdestination och att ta fram kommunikationsverktyg till svenska aktörer och utlandsmyndigheter att använda i deras arbete med att attrahera internationella talanger.
Hon har lång erfarenhet av främjande och varumärkesarbete och av att leda och driva större samverkansprojekt och inspireras av både svenska och internationella exempel på kreativ talangattraktion.
Therese Hansson Rosenqvist
VD - Sylog Väst AB
Som VD på konsultbolaget Sylog Väst i Göteborg arbetar Therese med att tillhandahålla kompetens inom IT-området till kunder inom flertalet domäner. Therese har haft många olika roller under sin karriär. Startade med programmering av automatiserade tester på Siemens Medical Solution och har sedan haft roller som Scrum Master, Projektledare, Linjechef, Teamledare, produktägare och även varit Head of Public Safety på civila säkerhetsområdet på Saab. Therese har en Master of Science in Informatics från Göteborgs Universitet.
Therese har en lång erfarenhet av att bygga team och kultur på bolag och brinner för att skapa värde för individer och kunder. Kunderna som som Sylog arbetar med finns inom domäner som telecom, automotive, defense, life science, finance, försvar, civil säkerhet och många fler.
På Sylog rekryterar vi också erfarna ingenjörer från utlandet sedan 5 år tillbaka. Vi hanterar migration och tar ansvar för att våra anställda skall lära sig svenska språket och komma in i det svenska samhället på ett bra sätt.
Frida Åberg
Strategic Lead & Organizational Development Specialist - Lorensbergs
Frida Åberg är en erfaren organisationsutvecklare, psykolog och strategisk ledare på Lorensbergs Organisationskonsulter.
Hennes arbete är inriktat på att underlätta mellanmänskliga interaktioner som stärker utvecklingen inom områden som interkulturell förståelse, psykologisk trygghet och effektiva arbetsmetoder.
Frida utgår från ett lösningsfokuserat förhållningssätt där tyngdpunkten läggs på gruppers gemensamma mål och syfte snarare än att betona eventuella skillnader och problem. Hon har över femton års erfarenhet av att stötta ledare och medarbetare i många olika länder och branscher i deras byggande av inkluderande och framgångsrika organisationskulturer.
Björn Widlert
Chef Medlemsenheten - Teknikföretagen
Enhetschef med ansvar för värvning av nya medlemsföretag, rådgivning kring arbetstillstånd, administration och in- och utträden, fakturering av medlemsavgifter.