“Vi måste finnas där våra medborgare finns.” Så säger Baharan Raoufi-Kvist, utredare på kommunstyrelsens förvaltning i Vadstena kommun. Och just nu är det tydligt var medborgarna finns: online.
Med drygt 7 500 invånare och en organisation där många av medarbetarna bär flera hattar har Vadstena kommun samma krav på digital tillgänglighet och säkerhet som betydligt större kommuner. Men med färre resurser och medarbetare ställs det höga krav på samarbete, prioritering och – inte minst – digital kompetens.
Digitalisering är en nödvändighet
Digitaliseringen förändrar hur vi lever, arbetar och förväntar oss att offentlig service ska fungera. För Vadstena kommun har det inneburit ett omtag kring strukturer och arbetssätt.
“Vi behöver en tydlig förvaltningsmodell för våra verksamhetssystem och en gemensam struktur för hur vi jobbar digitalt”, förklarar Baharan.
I praktiken innebär det att frågor om it, dataskydd, cybersäkerhet och digital tillgänglighet inte längre kan ses som specialistfrågor. De är en del av vardagen för alla – från förskola till äldreomsorg.
Nya krav på medarbetarna
Med nya digitala verktyg följer nya krav. Det handlar inte bara om att kunna använda systemen – utan att förstå konsekvenserna.
“Vi behöver ha koll på integritet, dataskydd, och hur vi säkrar informationen.”
Baharan beskriver hur det i en mindre kommun är svårt att ha digitaliseringskompetens på varje förvaltning. Men genom samverkan med grannkommunen Mjölby och medverkan i projekt som Digital kompetens för offentlig sektor, bygger Vadstena en hållbar grund.
Projektet som blev en ögonöppnare
Utbildningssatsningen genom Digital kompetens för offentlig sektor har blivit ett konkret sätt att ta frågorna vidare. En grupp medarbetare från olika delar av kommunen kommer att delta i projektet under 2025 och 2026. Blandningen av roller har varit en styrka.
“Det är engagerade personer med ett it-intresse som genom att få avsätta tid för att djupdyka i dessa frågor kommer bli goda ambassadörer och skapar ringar på vattnet genom hela Vadstena kommun.”
Ett år framåt hoppas Baharan att projektet lett till att digitaliseringsfrågorna fått större prioritet, och att fler medarbetare känner sig trygga i sin digitala vardag.
Livslångt lärande i praktiken
För Baharan är livslångt lärande inte bara ett begrepp – det är en nödvändighet.
“Det händer så mycket inom området. Det gäller att hänga med.”
Vadstena kommun arbetar aktivt med kompetensutveckling, men precis som i många andra kommuner är tiden en utmaning. Att få möjlighet att sitta tillsammans, prata om frågorna och göra uppgifter ihop har varit ett värdefullt arbetssätt.
Framtiden är digital – men mänsklig
Digitalisering handlar i grunden om att kunna erbjuda bra välfärd även i framtiden. Men det handlar också om att inte lämna någon efter.
“Vi måste fånga upp dem som riskerar att hamna utanför, och samtidigt fortsätta utvecklas. Det är en balans.”
Om Digital kompetens för offentlig sektor
Projektet stärker chefer och tjänstemän inom offentlig sektor i Östergötland och adresserar bristen på digital kompetens som hindrar anpassning till nya krav. Genom utbildning och livslångt lärande förbättras både individers arbetsmarknadsposition och organisationers förmåga att driva digital transformation. Initiativet bidrar till regional utveckling genom effektivare processer, minskad miljöpåverkan och bättre samarbete mellan offentliga aktörer – en nyckel för att möta framtidens krav och välfärdsutmaningar. Digital kompetens för offentlig sektor medfinansieras av Europeiska unionen.
Vill du veta mer? Kontakta projektledare Jessica Lifström!