Final application date

27 December, 2020

Company

HiQ Ace

Contact

Markus Wallhagen

markus.wallhagen@hiq.se

+46 70 130 50 70

HiQ har valts till strategisk partner av Fagerhult Group för att etablera ett ”Centre of Excellence” för Organic Response just här i Linköping! Det handlar om utveckling av lösningar för IoT och PropTech – smart belysning och att bygga framtidens smarta kontor med hjälp av digitalisering.

Organic Response är en del av Fagerhult Group sedan 2017, Fagerhult Group är ett av Europas ledande företag inom belysning med 4 700 anställda i 28 länder.

Till vårt nystartade kontor i Linköping söker vi nu en Field Application Engineer som ska tillhandahålla teknisk support till olika projekt inom hela Fagerhult Group. Arbetet kan innebära allt från att skapa och underhålla teknisk användardokumentation, till att utveckla och leverera utbildningar till gruppföretag så att de kan hantera projekt självständigt.

Rollen som Field Application Engineer omfattar 5 huvudsakliga ansvarsområden –Projektstöd, Dokumentation och Projektteknisk stöd. Exempel på arbetsuppgifter inom respektive område är:

Projektstöd

  • Tekniskt stöd för projektleverans av smart belysning inom Organic Response (Fagerhult Group).
  • Hantering av ritningar, konfigurering, driftsättning och överlämnande av projekt.
  • Besöka siter vid behov, internationella resor när det åter blir möjligt
  • Koordinera aktivt med partners för att säkerställa framsteg och leverans i rätt tid.

Dokumentation

  • Skapa och underhålla teknisk användardokumentation.
  • Upprätthålla viktiga tekniska ritningar och dokumentation.
  • Underhålla relevanta branschcertifikat.

Utbildning

  • Utveckla, underhålla och leverera teknisk utbildning efter behov till tekniska partners samt till företag inom Fagerhult Group så att de kan hantera projekt självständigt.
  • Supportera Tredjeparts-leverantörer.
  • Utveckla och hantera tekniska relationer samt utbildning med systemintegrationer från tredje part.
  • Projekttekniskt stöd
  • Teknisk sälj- och eftersäljsupport.
  • Ge återkoppling till forsknings- och utvecklingsteamet.
  • Hantera teknisk servicedesk frågor och engagera utvecklingsteam vid behov.

Din profil

Vi tror du har erfarenhet av framgångsrika leveranser av kommersiella projekt.

Du har en god kommunikationsförmåga både skriftligt och muntligt (i svenska och engelska), och en kundfokuserad attityd med beprövad erfarenhet av att etablera och underhålla kundrelationer.

Du har också praktisk erfarenhet och kunskap om både byggtjänst och marknadsprocesser, med erfarenhet av att tillhandahålla teknisk utbildning, och av felsökning i komplexa system.

Du besitter grundläggande kunskaper om IT-nätverk och molntjänster, och du har antingen examen (i teknik, elektroteknik eller naturvetenskap), motsvarande branschintyg, eller flerårig erfarenhet av byggtjänster.