Marknaden för flexibla mönsterkort, det vill säga den grundläggande plattformen för att tillverka kretskort, uppskattas till över 200 miljarder kronor. På denna gigantiska marknad har DP Patterning en egen patenterad metod som innebär att mönsterkorten kan produceras till lägre pris och betydligt mer miljövänligt. DP Patterning har nu fått ett genombrott med sin teknik och beräknar att femdubbla omsättningen under 2025.
Allt började 2001 med en vision om en ny kostnadseffektiv och hållbar produktion av flexibla mönsterkort. Utvecklingen skedde genom ett samarbetsprojekt mellan Linköpings universitet och forskningsinstitutet RISE. År 2013 nådde innovatören, grundaren och vd:n Staffan Nordlinder ett viktigt delmål när DP Patterning bildades för att kommersialisera idén.
– Själva grundidén är att fräsa ut mönstret på flexlaminat och skapa mönsterkort med vår unika tillverkningsprocess Dry Phase Patterning som också gett oss vårt namn, berättar Tommy Höglund, sälj- och marknadschef på företaget. De traditionella metoderna för att framställa flexibla mönsterkort är kemisk etsning eller att trycka silver ledare. Dry Phase Patterning går snabbare, är billigare och minimerar samtidigt miljöpåverkan.
Med så många fördelar kunde man kanske förvänta sig ett snabbt genomslag på marknaden, men det är först nu – 12 år efter att företaget bildades som det stora genombrottet sker.
– Finns det en helt dominerande teknologi som är välkänd sedan mer än hundra år tillbaka, tar det i regel tid att bygga upp förtroendet och bryta ny mark, säger Tommy. Eftersom vår teknologi är ny för många av våra kunder, krävs det ofta omfattande tester och verifieringar för att få acceptans.
Nu har dock det definitiva genombrottet för DP Patterning kommit. I år räknar man med att femdubbla sin omsättning och tillväxten ser inte ut att mattas av, snarare tvärtom. Utöver det långsiktiga arbetet att skapa förtroende för sin teknologi ligger även en förändrad affärsmodell bakom bolagets snabba tillväxt.
– Från att sälja produktionsutrustning för tillverkning med Dry Phase Patterning har vi startat egen mönsterkortsproduktion. Hittills går allt på export. Vi levererar till stora aktörer inom globala teknikområden som bilindustrin och kommunikation, men vi har nu även börjat få förfrågningar från välkända svenska företag, säger Tommy.
Företaget har utvecklat ytterligare en affärsmodell där man just nu ligger i startgroparna för att erbjuda nyckelfärdiga produktionsanläggningar – så kallade micro plants, som DP Patterning äger och driver med egen personal.
– En dominerande del av flex-mönsterkortsproduktionen sker idag i Kina och Sydostasien. Det geopolitiska läget gör att det finns intresse av att sätta upp fabriker i flera delar av världen, exempelvis i Europa, USA och Sydamerika. Vi räknar med att göra en etablering på någon av marknaderna inom kort, berättar Tommy.
DP Patterning har varit med i Swedish Scaleups sedan ett drygt år tillbaka.
– Vi har goda erfarenheter av Lead, som vi var med i när vi ännu var en startup. När erbjudandet om att få bli med i Swedish Scaleups kom, var svaret ganska enkelt. Upplägget passade oss bra och timingen var perfekt eftersom vi stod inför en snabb tillväxtresa.
Tommy menar att samarbetet har inneburit flera fördelar.
– Vi har fått hjälp att hitta bra metoder för de marknadsanalyser vi har behövt göra, och vi är mycket nöjda med vår affärscoach, Jan Abrahamsson.
Framtiden ser ljus ut för DP Patterning.
– Vi räknar med att fortsätta växa i den här takten eller ännu snabbare, säger Tommy. Det betyder bland annat att vi bidrar med nytt företagande och nya arbetstillfällen i Norrköping. Och kanske viktigast av allt: vi minskar koldioxidutsläppen med 98% för varje kvadratmeter vi producerar jämfört med traditionell kemisk etsning.

Tommy Höglund, sälj- och marknadschef på DP Patterning.







