Hur kan företag lära sig mer om AI och på bästa sätt använda det i sin verksamhet? Att delta i AI Boost är ett sätt. Programmets mål är att sprida kunskap om AI och hjälpa varje företag att maximera teknologins potential i sin verksamhet. Vi har talat med en tidigare deltagare Karl Henriksson, vd på Borago om deras erfarenheter från programmet.
Borago arbetar med att marknadsföra och sälja digitala utbildningar i städbranschen. Utvecklingsarbetet av utbildningarna är resurskrävande och Karl berättar att det har funnits ett behov att effektivisera arbetet och testa AI för att förbättra sälj- och marknadsarbetet.
“Det har varit otroligt lärorikt och inspirerande att delta i AI Boost. Vi har uppskattat upplägget som inneburit att utgå från våra behov och sedan få kunskap och inspiration från föreläsare och andra företag,” berättar Karl.
Från att ha varit noviser på AI så har ryggsäcken fyllts på med nya verktyg. En lärdom är att följa den planerade processen för att utveckla sitt AI-arbete, särskilt eftersom Borago själva saknar egna programmerare och AI-kompetens inom företaget. Tekniken har kommit till nytta i fler delar av verksamheten:
“Vi har börjat att använda AI i kursutveckling och tagit första steget mot vår ”kursfabrik”, med målet att skapa effektiv process vid kursproduktion med stöd av AI i alla steg.”
Arbetet med kursfabriken fortsätter under hösten, och planen är att framöver fokusera på AI inom försäljning och marknadsföring efter programmets slut har också satts i verkan.
“Programmet har inspirerat en av kollegorna att påbörja en AI-utbildning inom marknadsföring under hösten,” berättar Karl.
Sverige ska bli mer konkurrenskraftigt inom AI
Programmet möjliggörs av finansiering av Tillväxtverket som vill bidra till att fler får tillgång till ledarskapsutveckling via AI stärker Sveriges konkurrenskraft inom området. Hittills har 26 bolag från hela Östergötland deltagit och programmet har arrangerats av respektive science park i både Linköping och Norrköping.
Karl understryker att det är avgörande att agera nu när det gäller AI. Om man vill förbli relevant kan man inte vänta.
“Utvecklingen går fort och det tar tid att lära sig. Jag tror det är viktigt att bygga upp en bra beställarkompetens inom AI utifrån våra behov,” avslutar han.
Lär dig mer om Linköping Science Parks arbete med AI genom nätverket AI Öst