Familjeföretaget Hasta har gjort en fantastisk resa sedan starten 1982. Allt började i en smedja i byn Hasta utanför Arboga, där grundaren Stefan Schörling på egen hand började tillverka gardinkrokar. Idag tillverkar företaget gardiner, solskydd och annan heminredning för en internationell marknad. Företaget drivs fortfarande från en plats inte långt från där allt startade, men produktionen sker främst i den egna toppmoderna fabriken i Hangzhou, Kina.

– Vår verksamhet i Kina har vuxit steg för steg, berättar Stefan. Det viktigaste av allt för att lyckas i Kina är ödmjukhet. Om man lyssnar noggrant och inte tror att man kan allt själv, finns det enorma möjligheter.

För drygt 40 år sedan köpte Stefan en liten smedja i Hasta. Från hantverksmässig tillverkning har företaget utvecklats till en världsledande aktör inom sitt marknadssegment. Idag är det ett inredningsföretag med fokus på fönstermiljö, inklusive gardiner, gardinupphängningar och solskydd. Men företaget säljer även täcken, kuddar och andra textilier till sovrum. Produktionen sker främst i den egna fabriken på 33 000 m² i Hangzhou, huvudstaden i Zhejiang-provinsen i östra Kina. Shanghai finns bara ett par timmars bilväg därifrån.

– Så vitt jag vet är vi det enda svenska familjeföretaget som, utan en stor koncern i ryggen, har byggt den här typen av produktionskapacitet i Kina, säger Stefan. Man kan bara konstatera att det finns helt andra förutsättningar för effektiv industriproduktion i Kina än i Sverige. Det gäller inte bara tillgången till billig arbetskraft; minst lika viktig är infrastrukturen, inklusive tillgången till maskiner, komponenter och material.

På sätt och vis är Hasta ett ovanligt företag inom Swedish Scaleups. De flesta företagen i programmet är mindre och bedriver inte någon storskalig industriproduktion, utan bygger snarare sin verksamhet kring en innovativ idé som de vill utveckla. Men en av nycklarna till Hastas framgångar är också innovativitet. Inom området gardinupphängningar äger Hasta flera patent.

– Vi har alltid varit påhittiga och ledande inom den tekniska utvecklingen inom branschen, säger Stefan. Om man kikar på ett på vissa av våra konkurrenters produkter, kan man se att de har tagit influenser från oss.

Hasta planerar för en snabb tillväxtresa. De 200 miljoner kronor de omsätter idag ska om fem år vara hela 1 000 miljoner kronor.

– Nyckeln för oss är att hitta rätt människor. Ingen kan slå oss på fingrarna när det gäller infrastrukturen, men vi behöver utveckla vår e-handel och bearbeta nya marknader, säger Stefan. Jag tror att AI kommer att bli en viktig parameter för att optimera vår e-handel.

Planerna att gå med i Swedish Scaleups föddes tack vare den kontakt som Stefan hade med Create kring ett annat projekt. Satsningen heter Hasta Eco, en startup som utvecklar metoder för att driva framtidens jordbruk utan gifter eller konstgödsel.

– Vi förstod snabbt att Swedish Scaleup skulle fungera väldigt bra för att stötta Hastas planerade tillväxtresa, säger Stefan. Genom programmet får vi tillgång till ett nytt nätverk och stöttning från kompetenta människor som fungerar som bollplank under vår utveckling. Dessutom är kontakten med andra tillväxtföretag i programmet mycket värdefull.

Hasta har också god erfarenhet av att stötta andra företag. Många företag är nyfikna på vilka möjligheter som finns i Kina, men få vet hur de ska närma sig den kinesiska företagskulturen.

– I Kina har man inga rättigheter men man har en väldig massa möjligheter, säger Stefan. Många svenskar tror tyvärr att de kan allt och kan ibland tycka att kineserna är lite tröga. Men den kinesiska kulturen bygger mer på ödmjukhet än den svenska. Det viktigaste av allt för att lyckas i Kina är att man själv visar ödmjukhet. Genom att bara lyssna noggrant och anpassa sig, finns det enorma möjligheter.